Thursday, July 31, 2008

رهایی محترم نصیر فیاض

دانشجویان سمستر دوم سال اول دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل از اتحاد و همنوایی اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان، نهاد های جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر و آزادی بیان و سعی و تلاش بی دریغ ایشان برای رهایی محترم نصیر فیاض خبرنگار تلویزیون آریانا صمیمانه تشکری مینماید. پاینده باد آزادی بیان و محفوظ باد حق دسترسی مردم به اطلاعات
قابل توجه: برادر عزیز ما رفیع جان ضمن یادآوری از اشتباه نگاری اسم تلویزیون در تصحیح آن ما را همکاری نمودند. با عرض امتنان از ایشان

Tuesday, July 29, 2008

بازداشت نصیر فیاض خبرنگار تلویزیون آریانا


دانشجویان سمستر دوم سال اول بخش شبانه دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل نگرانی خود را در مورد بازداشت خبرنگار تلویزیون آریانا محترم نصیر فیاض توسط مسئولان امنیت ملی ابراز میدارند. به عقیده دانشجویان این رشته تحصیلی اتهامات وارده به این خبرنگار در ارتباط به برنامه "حقیقت" باید از طریق کمیسیون رسیده گی به تخطی های رسانه ای بررسی شود. بناً مداخله مسئولان امنیت ملی افغانستان تشویش نهاد های مدافع آزادی بیان را بار میآورد. دانشجویان سمستر دوم سال اول بخش شبانه آرزومند است تا هر نوع تخطی ها با بینش روشنفکرانه، معقول در فضای دموکراتیک با در نظر داشت حق آزادی بیان، حق دسترسی مردم به اطلاعات،اصول شفافیت و حسابدهی و حق شهروندی مورد مطالعه قرار گیرد.

یکبار دیگر دانشجویان سمستر دوم صنف اول همصدایی خود را با تمام نهاد های مدنی و مدافع آزادی بیان برای پاسداری از دستآورد های کنونی آزادی رسانه ها که محصول زحمات و تلاش های پیگیر پیشتازان این رشته علمی است ابراز میدارد.

Sunday, July 27, 2008

آثار منتخب از ارد بزرگ




با ارد بزرگ زمانی آشنا شدم که در میان کاریکاتورهایش مطلبی را در ارتباط به شهید احمد شاه مسعود بزرگ (رح) و تحفه کاریکاتوری به وی مطالعه نمودم. خیلی ها مجذوب این نوشته شدم. با شناس بسیار اندک از خصلت های شهید بزرگ کشورم میدانم که این داستان واقعیت است و فقط به بزرگواری این استاد هنر آثار ایشانرا مرتبط به موضوعات درسی خویش به این وبلاگ گذاشتم. با عرض احترام و حرمت به ارد بزرگ و آثار زیبایش.
مطلب زیر به قلم علی شاهچراغی نوشته شده است و برای دوستانیکه در مورد ارتباط عاطفی مسعود بزرگ و ارد بزرگ آشنایی ندارند آنرا غرض مطالعه اینجا نگاشتم:و
چندی پیش خاطره ای می خواندم از یکی از فرماندهان پیشین ارتش افغانستان ، در مورد ارتباط عاطفی ارد بزرگ و احمد شاه مسعود
آن خاطره گویای روابط نزدیکی ، در طی سالهای تنهایی احمد شاه مسعود و ظهور و قدرت دو چندان طالبان را داشت سالهای که کابل ، هرات و مزار در اختیار طالبان و نیروهای متجاوز پاکستان بود .هر روز دهها بار مناطق اندک باقی مانده بمباران می شدند و در آن هنگامه ، که افکار عمومی می پنداشت شیر تنگه پنجشیر به زانو در خواهد آمد، و اندک نیروی ملت افغانستان هم قربانی سیاستهای متجاوزانه پاکستان و امارات واقع شود .ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را مورد حمایت خویش قرار می دهد و چنانچه در آن خاطره می خوانیم احمد شاه به شدت تحت تاثیر روح بزرگ او قرار می گیرد. در این خاطره زیبا می خوانیم ارد بزرگ هدیه ای برای احمد شاه مسعود می فرستد .آن هدیه در واقع یکی از آثار هنرمندانه اوست. تابلویی فوق العاده زیبا ، با تمی شگفت انگیز ...در آنجا شیر سنگی است که پایش زخم برداشته (احتمالا از پس یک نبرد) و آهوی ظریف و کوچک ، گونه خویش را بر زخم گذاشته تا خون بیرون نزند ... این تشبیه و استعاره زیبا گویای درک عمیق ارد بزرگ از شرایط نه چندان مناسب احمد شاه مسعود را داشت . و در ادامه آن خاطره می خوانیم وقتی احمد شاه آن اثر را از پیک ارد بزرگ ، در طی مجلسی دریافت می کند شدیدا منقلب و دگرگون می شود و چهره آرام و متین او به هم می ریزد او در آن جا از خواب شب قبل خود به نزدیکانش سخن می گوید بله خوابی که از ارد بزرگ ، یک اسطوره می سازد و برای قوم افغان آشنایی دیرین می شود ... احمد شاه می گوید "خواب می دیدم پایم در نبرد زخمی شده و در آن هنگامه تنهایی مردی با لهجه ایرانی می گفت احمد شاه ناراحت نباش ، تو فرزند ایرانی !! . و در ادامه می گوید آن مرد بزرگ بسرعت پایم را می بست تا جراحتم التیام یابد"

این خاطره زیبا از جهات گوناگون قابل ارز یابیست نگاه عمیق و مسئولیت شناس یک هنرمند را نشان می دهد. او خود می اندیشد ، احساس مسئولیت می کند و بدون آن که منتظر این و آن باشد دست به عمل می زند شاید امروز این خاطره با همان آدمهای اندکی که از آن خبر داشتند هیچ گاه گفته نمی شد و این راز همچون راز مرگ احمد شاه در دل تاریخ مدفون می شد ، اما! اما ارد مسئولیت خویش را پیش وجدان و آرمانهای خویش به انجام رسانیده است. او به هنر به عنوان ابزاری می پردازد که می تواند قسمتی از خلقت انسانی که نیروی ست آسمانی ، را برای رهایی و کمال بشر بکار گیرد آثار او مادی نیستند و با نگاه مادی هم غیر قابل تفسیراند ، بقول دکتر مهرانفر برای شناخت ارد لازم است "تائو ، فردوسی و خیام "را بشناسیم او از تائو " لطافت و گذرایی" و از فردوسی " هدف و آرمان مقدس " و از خیام " جهان فانی و بی ارزش " را آموخته است.
دریا از همه جا پایین تر است و همه رودها در آن می ریزندارد مانند دریاست ، فروتر از همه جا و این فروتنی به او عظمت بخشیده است...
















هفت جا ، نفس خويش را حقير ديدم

نخست، وقتي ديدمش كه به پستي تن مي داد تا بلندي يابد.

دوم، آن گاه كه در برابر از پاافتادگان ، مي پريد

سوم، آنگاه كه ميان آساني و دشوار مختار شد و آسان را برگزيد.

چهارم، آن كه گناهي مرتكب شد و با يادآوري اين كه ديگران نيز همچون او دست به گناه ميزنند ، خود را دلداري داد.

پنجم، آنگاه كه از ناچاري ، تحميل شده اي را پذيرفت و شكيبايي اش را ناشي از توانايي دانست.

ششم، آن گاه كه زشتي چهره اي را نكوهش كرد ، حال آن كه يكي از نقاب هاي خودش بود.

و هفتم، آنگاه که آوای ثنا در داد و آن را فضیلت دانست.

پرسش و پاسخ های مختصر برای مضمون رسانه های همگانی

سوال: مک لوهان رسانه ها را به چند دسته تقسیم نموده است نامگرفته بنویسید.
ج: از دیدگاه مک لوهان رسانه ها به دو بخش گرم و سرد تقسیم شده است مثلاً رادیو و سینما رسانه های گرم و تلویزیون و تیلیفون رسانه های سرد به شمار میروند.

سوال: دو ویژه گی عمده تلویزیون را صرف نام بگیرید.
ج: 1. صمیمیت 2. سرعت انتقال

سوال: در باره محدودیت های تلویزیون چه میدانید مختصراً بنگارید
ج: 1. مطالبی که در تلویزیون به نشر میرسد نمیتواند بحیث سند باقی بماند
2. زمینه مراجعه دوباره آنها وجود ندارد
3. آرشیف نمودن تمام برنامه های آن به هزینه بیشتر نیازدارد

سوال: مطبوعات را فقط تعریف نمایید
ج: روزنامه، جریده، مجله و سایر رسانه های که برای اطلاع دهی به مردم بصورت مکتوب به روی کاغذ بصورت موقوت در وقت های معین انتشار مییابد و در ایجاد ارتباط بین آنان رول دارند به نام مطبوعات یا رسانه های چاپی یاد میگردد.

سوال: جان سیپمن راجع به تلویزیون چه نظر داشت بنویسید؟
ج: جان سیپمن در مورد تلویزیون چنین نظر داشت که تلویزیون امکان مشارکت مردم را در رویدادهای که امکان حضور در آن را ندارند میسر گردانید. وی معتقد بود که تلویزیون نسبت به سیاست تاثیری بیشتری بر فرهنگ دارد.

سوال: نخستین ایمیل یا پست الکترونیکی در کدام سال ایجاد و پنچ ویژه گی پست الکترونیکی را نام ببرید
ج: نخستین ایمیل در سال 1972 ایجاد و پنج ویژه گی آن قرار ذیل است:
سرعت در انتقال پیام
سهولت در استفاده
کاهش هزینه های اقتصادی در ارسال پیام
عدم حضور همزمان مخاطبان
امنیت و محرمانه بودن اطلاعات

سوال: رسانه های چاپی یا مطبوعاتی چی میباشد تعریف نمایید
ج: روزنامه، جریده، هفته نامه، مجله وسایر رسانه های که برای اطلاع دهی به مردم بصورت مکتوب بروی کاغذ بصورت موقوت یعنی وقت معین به نشر میرسد بنام مطبوعات یا رسانه های چاپی یاد میگردد.
سوال: چند فرق عمده بین رسانه ها ی چاپی و رسانه های الکترونیکی یعنی وقت رادیو و تلویزون درچیست توضیح نمایید ؟
جواب: چند فرق عمده بین رسانه ها ی چاپی و رسانه های الکترونیکی عبارتند از:
رسانه های چاپی برای نمایش یک رویداد بجز تصویر سازی و توصیف واژه گانی چیزی کرده نمی تواند اما تلویزیون میتواند صحنه را بصورت زنده به نمایش بگذارد.
خبر مطبوعاتی یا چاپی بعد از تهیه، تایپ و ویرایش منتظر وقت چاپ میماند اما رادیو و تلویزیون آنرا فوراً به نشر میرساند.
رادیو و تلویزیون میتواند گذارش مستقیم از رویداد را بطور همزمان پخش نماید ولی مطبوعات قادر به این کار نیست
خبرها در رسانه های چاپی در ابعاد وسیع با تحلیل ها و دیدگاه افراد جامعه به نگرش گرفته میشود اما در رادیو وتلویزیون این عملکرد مجال زیادتر ندارد

سوال: در ساختمان یک آدرس ایمیل اختصارات ذیل چی مفاهیم را ارائه میدارد:
Com شرکت یا نهاد تجارتی
Edu نهاد آموزشی
Gov مرکز دولتی
Mil مرکز نظامی
Net دروازه خروج
Org سازمان خصوصی غیر تجارتی

سوال: وبلاگ را تعریف و نخستین کسی که این شیوه را طرح کرد کی و در کدام سال بود؟

ج: وبلاگ به معنای به اشتراک گذاشتن و داخل کردن اطلاعات در آن بدون هیچ محدودیتی است و داکتر ینس وبلاگ را چنین تعریف میکند: وبلاگ یک فضای انترنتی است و وبلاگ این فضا را با خاطرات خبرها و لینک ها پر میکند. وبلاگ نویسی از سال 1994 کاربر داشته و به اولین بار شخصی بنام جون بارگر در سال 1997 این شیوه را طرح و در سال 1999 اساسات اصلی کار وبلاگ نویسی گذاشته شد.

سوال: جان بروکشایر جهانی شدن ارتباطات را به چند تحول اساسی در جهان مرتبط میداند نام بگیرید.
ج: سه تحول عمده
ایجاد سیستم های سیم کشی زیرآبی توسط قدرت های امپریالیستی اروپا
تاسیس خبرگذاری های خبر بین المللی و تقسیم دنیا بصورت گسترده های عملیاتی انحصاری توسط آنها
تشکیل سازمان های بین المللی مربوط به اختصاص طیف الکترومقناطیسی

سوال دوم: در اوایل کدام دهه ارتباطات جهانی شد
ج: در اوایل دهه 1960 میلادی بعد از پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره های ارتباطی ساکن ارتباط جهانی شد

سوال: جهانی شدن به مفهوم چیس و چی معنی دارد واضح است:
ج: چنانچه که جان هربرت در کتاب روزنامه نگاری جهانی مینگارد که چهانی شدن عبارت از آن است که اطلاعات آزادانه و بطور مرتبط و فراوان بین گروه های گوناگون در ورای مرزهای فرهنگی و ملی مبادله شود و یا جهانی سازی عبارت از جریان، محتوا، سبک و ارایه خبر را یکدست میکند و دیگر هیچ خبرنگاری را نمیتوان دید که از خبرنگاری دیگر شکست بخورد.

سوال: وان گلیدنبرگ در باره جهانی شدن چی عقیده دارد واضح سازید
ج: وی به این عقیده است که یک جامعه اطلاعاتی الزاماً جامعه آگاه نیست و دسترسی به اطلاعات فراوان نشانگر این نقطه نیست که مردم از آگاهی نسبتاً زیادی برخوردار است این اطلاعات از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار اند و هر چه مقدار اطلاعات بیشتر میگردد از میزان سودمندی آن کاسته شده و پرهزینه تر میگردد. این یک واقعیت است که تکنولوژی های آنلاین فقط در دسترس و قابل مصرف برای بخش از جمعیت استند و این الگوی برای جهانی شدن نیست.

سوال: انترنت چیست
ج: در حقیقت حاصل تفکر انسان بعد از انقلاب صنعتی است و یا مجموعه چند کمپیوتر به هم وصل شده نت ورک است و مجموعه نت ورک ها انترنت نامیده باشد که کمپیوتر های بیشمار را با هم وصل کرده است و شبکه جهانی را بوجود آورده است.

سوال: وزارت دفاع آمریکا کدام شبکه کمپیوتری را ایجاد کرد و در کدام سال مخصوص چه بود؟
ج: وزارت دفاع آمریکا شبکه کمپیوتر آرپانت را ایجاد کرد و در سال 1969 مخصوص جمع آوری اطلاعات پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) بوده که مرکز نظامی و دانشگاهی را با هم وصل میساخت

سوال: آیا انترنت مرکزیت خاص دارد و یا وابسته به کدام سازمان است؟
ج: انترنت مرکزیت خاص ندارد و وابسته به هیچ سازمانی نیسات و در حقیقت یک سیستم ارتباط غیر متمرکز است

سوال: نوآکامز درباره انترنت چی پیشبینی کرده است؟
ج: نوآکامز معتقد است که در بین سال های 2000 الی 2005 بیشتر از یک ملیون نفر به شبکه انترنتی دسترسی خواهد داشت

سوال: در سال 2003 چند کمپیوتر و چقدر کاربر از چند کشور جهان بسر رسیده
ج: در سال 2000 شش ملیون کمپیوتر و 30 ملیون کاربر در بیشتر از 90 کشور جهانی به ثبت رسیده است


سوال: وب سایت را مختصراً معرفی نمایید
ج: گفته معروف در زمینه وجود دارد که انترنت جهان را تکان داده و با انترنت راه امروز www در جان نام آشنایی است که web نیز خوانده میشود و وب مجموعه بزرگی است شامل متن تصویر صوت و آواز و فلم و نکته مهم ارتباط و اتصال اینها با هم است.

سوال: مشهورترین و بزرگترین جستجوگر های امروز انترنت را نام ببرید
ج: مشهور ترین جستجوگرهای امروز را گوگل، آلتا ویستا، یاهو، هات بات، اسک جیوز و ممی میدانند. و بزرگترین جستجوگر گوگل با 8 ملیارد صفحه در جهان است که هر روز تازه ترین تغیرات در آن بازتاب مییابد.

سوال: وب سایت به چند طبقه تقسیم شده صرف نام بگیرید
ج: وب سایت به سه طبقه تقسیم شده است: 1. نوع نمایشی، 2. نوع اطلاعات، 3. نوع تجارت الکترونیک

سوال: نخستین ایمیل در کدام سال بوجود آمد و همچنان کدام سهولتها را برای خبرنگاران بوجود آورد.
ج: نخستین ایمیل در سال 1972 بوجود آمد. ایمیل با پست الکترونیکی سهولتهای زیادی را برای خبرنگاران بوجود آورد. با ایمیل میتوان به زودترین فرصت و کمترین هزینه از دورترین فاصله با طرف مقابل تماس برقرار گردد نامه، عکس و حتی فایلهای حجیم را فرستاد


سوال: امروز در افغانستان چندین نشریه اعم از روزنامه، ماهنامه، هفته نامه، و مجله ثبت شده است و چهار نشریه دولتی را در کابل نام بگیرید
ج: در افغانستان امروز 298 نشریه ثبت شده غیر دولتی اعم از روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و مجله به چاپ میرسد. چهار نشریه دولتی در کابل عبارتند از 1. انیس، 2. هیواد، 3. کابل تایمز، 4. اصلاح

سوال: نخستین مجله در افغانستان به نام چه و در کدام سال به چاپ رسید؟
ج: نخستین مجله در افغانستان به نام معرف معارف بوده و در اول سنبله 1298 در قطع جیبی به چاپ رسید

سوال: برای اولین بار صدای رادیو در کدام سال شنیده شد واضح سازید
ج: در سال 1920 بود که برای اولین بار مردم صدای رادیو را شنیدند و در همین دهه بود که رادیو منحیث یک رسانه به مردم معرفی شده و به یک وسیله تبلیغاتی و اطلاعاتی گردیدند.

سوال: نخستین رویداد رادیویی زمین در کدام سال ثبت شد و سخنرانی کدام پادشاه از طریق 242 دستگاه رادیویی در قاره جهان پخش شد؟
ج: نخستین رویداد رادیویی زمین در جنوری 1930 ثبت شد در آن زمان جورج پنجم پادشاه انگلستان کنفرانس دریانوردی لندن را افتتاح کرد و سخنرانی که در آنجا داشت بطور همزمان از طریق 242 ایستگاه رادیویی در قاره جهان پخش شد.

سوال: 6 رادیو را از میان رادیو های که در افغانستان فعالیت دارند نام ببرید
رادیوی افغانستان، رادیو کلید، رادیو صدای آزادی، رادیو سلام وطندار، رادیو آریانا، رادیوآرمان، رادیو فردا، رادیونی، رادیو نوا، رادیو نورین

سوال: وسایل ارتباط جمعی را تعریف نموده همچنان تعریف رسانه های جمعی را از نظر پروفیسورژان کازنو تعریف نمایید:
ج: وسایل ارتباط جمعی ابزارهای استند که توسط آنها میتوان با گروه های وسیعی از مردم به طور یکسان ارتباط برقرار کرد. پروفیسور ژان کازنو استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس میگوید که وسایل ارتباط جمعی، وسایلی اند که در شرایط خاص تمدن های جدید ایجاد شده و مورد استفاده قرارگرفته و مهم ترین خصلت آنها عظمت نفوذ و وسعت حوزه عمل ایشان است.

سوال: وظایف رسانه ها را از نظر کاظم معتمد نژاد بر شمرده همچنان اهداف رسانه های جمعی را از نظر اینس مک کوایل استاد ارتباطات هالند بنویسید.
ج: داکتر کاظم معتمد نژاد پدر ارتباطات ایران وظایف رسانه ها را چنین میشمارد
وظایف خبری و آموزشی
وظایف رهبری و رهنمایی
وظایف تعریفی و تبلیغاتی

دنیس مک کوایل استاد ارتباطات دانشگاه آمستردام هالند اهداف رسانه ها را چنین جمع بند
اطلاع رسانی، 2.همبسته گی، 3. پیوستگی و تداوم، 4. تفریح و سرگرمی،5. بسیج

سوال: اولین خبرگذاری در کجا به دنیا آمد و نام شخصی که این آژانس خبرگذاری را بوجود آ
ج: اولین آژانس خبرگذاری در پاریس توسط شخصی بنام شارل هاوس ابتدا یک دارالترجمه داشت. او در این دارالترجمه گزیده های از اخبار و روزنامه های مختلف اروپایی را جمع آوری و در اختیار مطبوعات کلان قرارداد.

در دهه 1840 پل جولیونس رویتر در لندن خبرگذاری رویتر را بنا نهاد.
ولف در سال 1840 آژانس خبرگذاری ولف را بنا نهاد.

سوال: پ سکات برای وسایل ارتباط جمعی دو نقش عمده را برجسته میکند
نقش کارکرد اطلاع رسانی
نقش و کارکرد بیان عقاید

سوال: نقش و تاثیر رسانه ها در ایجاد زمینه دیموکراسی از دیدگاه آدرنو و هورک هایمز چیست؟
ج: با بدبینی مطلق نقش و تاثیر رسانه ها را برای ایجاد زمینه های دموکراتیک نفی میکنند و آدرنو سیتم نشر مدرن را که به مفهوم پخش فوری و گسترده پیام های همگون اطلاعاتی است دلیل باژگونی( اهداف اساسی روشنگری) میخواند. او همچنان در پی سایر دیدگاه های افراطی خود در مورد رسانه ها به ویژه رادیو خاطر نشان میسازد که رادیو با شیوه یی که در پیش دارد به (مرگ دموکراسی) کمک میرساند.

سوال: نظریه یورگن هاپرماس را در باره وسایل ارتباط جمعی بنویسید.
ج: در اثر نفوذ سرمایه داری وسایل ارتباط جمعی از مسیر دموکراتیک خارج شده و برای حفظ منافع طبقه حاکم و تخریب افکار عمومی به فعالیت میپردازند.

سوال: نظریه هاپرماس در باره رسانه ها چیست؟
ج: وی رسانه ها را برای تکمیل مفهوم سیاست دموکراتیک ضروری میداند و نظارت بر محیط را توسط رسانه ها یکی از اجزای اساسی در پیشبرد و به کرسی نشاندن آموزه های دموکراسی تلقی میکند.

سوال: ژاک الول در مورد اینکه گفته میشود که (رسانه های گروهی دموکراسی را تقویت مینماید) چه استدلال دارد؟
ج: استدلال میکند که چنین چیزی ممکن نیست زیرا تورم اطلاعات در یک گوشه و فقر آن در گوشه دیگر جوامع و مردم را تقسیم میکند.

سوال: جراله ساسمن استاد علوم سیاسی در کالج امرسن در بوستون آمریکا و جان ای لنت استاد دانشگاه و سر دبیر مجله کارتون بین المللی در باره تکنالوژی چه نظریه دارند؟
ج: آنها در تحقیقی که در زمینه انجام داده اند مینگارند چون مزایای تکنولوژی بین همه افراد و بازارها به صورت یکسان توزیع نمیگردد در نتیجه بخش های از جامعه به طور روز افزون فقیر تر میگردند.


Tuesday, July 22, 2008

لحظات واپسین

این متن منتخب از سایت نوار اسلام میباشد. برای مطالعه بیشتر روی این آدرس کلیک نمایید:ا
IslamTape.Com
لحظات واپسین

رسول الله صلى الله عليه و سلم قبل از وفات ، آخرین کاری که انجام دادند، حجة الوداع بود و بعد از آن این قول خداوند عزوجل نازل شد [ اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا .. ] المائدة: ٣ ابوبکر صدیق هنگامي كه این آیه را شنید گریه کردند به ايشان گفتند : چه چیزي تو را به گریه وا داشت این آیه ای است مانند آیات دیگری که بر رسول الله صلى الله عليه و سلم نازل شده .
ایشان گفتند : این آیه خبر وفات پیامبر را در بردارد .

و رسول الله صلى الله عليه و سلم از حجة الوداع برگشت ... و نه روز قبل از وفات ایشان آخرین آیه از قرآن نازل شد ” [ واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ثم توفي كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون ] البقرة: ٢٨١ و دردهای رسول الله شروع شد ، فرمودند : می خواهم شهدای احد را زیارت کنم و بطرف شهدای احد رفتند و کنار قبرهای آنان ایستاد و فرمود : السلام علیکم ای شهیدان احد ، شما پیشی گرفتید و ما هم انشاء الله به شما می پیوندیم ، من هم انشاء الله به شما ملحق می شوم .

و در اثناء برگشت از زیارت شهدای احد رسول الله صلى الله عليه و سلم اشک ریختند صحابه گفتند : ای رسول خدا چه چیزی شما را به گریه واداشت ؟ فرمودند : مشتاق برادرانم گشته ام ، گفتند : مگر ما برادرانت نیستیم ؟ فرمودند : نه شما یاران من هستید ، اما برادرانم کسانی هستند که بعد از من می آیند ودر حالی که مرا ندیده اند به من ایمان می آورند .
پروردگارا از تو می خواهیم که ما از جمله آنان بایم

و رسول الله صلى الله عليه و سلم از احد برگشتند ، سه روز قبل از وفات رسول الله صلى الله عليه و سلم بیماری وی سخت تر شد و آنروز در خانه ام المومنین میمونه بودند ، فرمودند : همسرانم را جمع کنید ، همسرانش جمع شدند پیامبر فرمودند : آیا به من اجازه می دهید دوران بیماریم را در خانه عایشه باشم ؟ گفتند : بله ، خواست که بلند شود اما نتوانستند ، علی بن ابی طالب و فضل بن عباس آمدند و ایشان را از خانه ام المومنین میمونه به خانه ام المومنین عایشه همراهی کردند و صحابه برای اولین بار پیامبر را در این حالت می دیدند

•مسجد پر شده بود از جمعیت ، صحابه با حرص سوال میکردند: که رسول الله را چه شده است .. رسول الله را چه شده است و به مسجد هجوم آورده بودند .
•پیامبر زیاد عرق کرده بودند , عایشه رضی الله عنها می گوید: تا بحال در زندگی ام ندیده بودم کسی به این شکل عرق از او سرازیر شود . و دست پیامبر را گرفته بودم و صورتش را با آن پاک می کردم چون دست پیامبر لطیف تر از دست من بود . و شنیدم که پیامبر می گفتند : لا اله الا الله ، مرگ سکرات دارد .

عایشه رضی الله عنها می گوید : بخاطر ترس بر رسول الله سر و صدا در مسجد زیاد شده بود ، رسول الله فرمودند : سر و صدا بخاطر چیست ؟ گفتند : یا رسول الله ، مردم بر حال شما می ترسند. فرمود : مرا به نزد آنها ببرید . خواست بایستد اما نتوانست ، هفت مشت آب بر ایشان ریختند تا به هوش آمد . بعد از آن پیامبر را بردند ، پیامبر بر منبر رفت و این آخرین خطبه و آخرین کلمات ایشان بود ..

پیامبر فرمود : ای مردم مثل اینکه شما بر من می ترسید ، گفتند : بله ای رسول الله . فرمود : ای مردم وعده شما با من در این دنیا نیست بلکه موعد شما با من در کنار حوض است .
به الله قسم گویا که از همین جا حوض را می بینم. ای مردم به الله قسم از فقر بر شما نمی ترسم بلکه از این می ترسم که بر دنیا با یکدیگر رقابت کنید همانطور که گذشتگان شما بر سر آن با یکدیگر رقابت کردند و شما را هلاک کند همانطور که آنهارا هلاک ساخت .

سپس فرمود : ای مردم الله الله فی الصلاة ، الله الله فی الصلاة
به این معنی که شما را به الله قسم می دهم که بر نمازتان محافظت کنید و به استمرار تکرار می کردند..

سپس فرمود :ای مردم ، الله بنده ای را بین دنیا و آنچه نزد الله است مختار نمود و او آنچه نزد الله است را انتخاب کرد ، هیچ کس منظور پیامبر را نفهمید ، و منظور پیامبر خود ایشان بود ، ابوبکر تنها کسی بود که متوجه منظور رسول الله صلى الله عليه و سلم شد و گريه كنان ایستاد ، حرف پیامبر را قطع نمود و گفت :
پدرانمان فدایت ، مادرانمان فدایت ، فرزندانمان فدایت ، همسرانمان به فدایت ، دارائی هایمان به فدایت ، و به استمرار تکرار می کرد .

مردم با تعجب به ابوبکر نگاه کردند که چگونه حرف پیامبر را قطع کرد ، پیامبر از ابوبکر دفاع نمود و گفتند: ای مردم ابوبکر را رها سازید هیچ یک از شما فضل و خوبي نداشته مگر اينكه جبران شده ، بجز ابوبکر که نتوانسته ام خوبي هاي او را جبران کنم ، و جبران خوبي هاي او را به الله عز وجل واگذار نموده ام
همه ی دروازه های مسجد بسته می شود مگر دروازه ابوبکر که برای همیشه باز خواهد ماند ...

و در آخر قبل از پایین آمدن از منبر پیامبر برای مسلمانان دعا نمود و این از آخرین دعاهای پیامبر قبل از وفاتش می باشد ، فرمود :
الله شما را پناه دهد ، الله شما را حفظ نماید، الله به شما را یاری رساند، الله ثابت قدمتان گرداند ، الله شما را موید سازد ..
وآخر ین جمله ای كه پیامبراز روی منبر خود به امت خطاب نمود این بود ، اي مردم سلام مرا به امتم ، به آنهایی که تا قیامت از من پیروی می کنند، برسانید.

و دوباره ایشان را به خانه شان حمل کردند . و در آن وقت عبدالرحمن بن ابوبکر در حالی که مسواک دستش بود بر پیامبر وارد شد، پیامبر به مسواک خیره شد اما از شدت بیماریش نتوانست آنرا طلب کند ، عایشه رضی الله عنها از نگاه پیامبر فهمید و مسواک را از برادر خود عبدالرحمن گرفت و در دهان پیامبر گذاشت اما پیامبر نتوانست از مسواک استفاده کند ، عایشه مسواک را از پیامبر گرفت و برای اینکه مسواک نرم شود ، آنرا با دهانش نرم نمود و دوباره به پیامبر برگرداند ، عایشه گفت : آخرین چیزی که وارد دهان پیامبر شد آب دهان من بود ، و این از فضل الله بود که قبل از وفاتش بین آب دهان من و آب دهان پیامبر جمع نمود .

عایشه رضی الله عنها می گوید : سپس فاطمه دختر پیامبر وارد شد زمانیکه آمدند دید پیامبر نمی تواند بلند شود ، گریه نمود برای اینکه هر وقت که فاطمه نزد پدرش می آمد پیامبر پیشانیش را می بوسید . پیامبر فرمود : ای فاطمه به من نزدیک شو ( پیامبر در گوشش زمزمه نمود ، فاطمه بیشتر گریه کرد . پیامبر گفت : به من نزدیک شو ، دوباره در گوشش زمزمه نمود ، بعد از آن فاطمه خندید. )

بعد از وفات پیامبر از فاطمه پرسیدم پیامبر چه گفت . گفت : بار اول گفت : ای فاطمه من امشب می میرم و من گریه کردم وقتی دید گریه می کنم گفت : ( ای فاطمه تو اولین کس از خانواده ام هستی که به من می پیوندی ، و من خندیدم ).

عایشه می گوید : و پیامبر فرمود : ( از اتاق خارج شوید ) و بعد گفتند : ای عایشه به من نزدیک شو ، پیامبر بر سینه همسرش خوابید ، و دستش را به طرف آسمان بالا برد و می گفت : بلکه رفیق أعلی را می خواهم ، بلکه رفیق اعلی را می خواهم ، عایشه می گوید : فهمیدم که به او اختیار داده شده ...
جبریل علیه السلام بر پیامبر وارد شده و گفت : ای رسول الله ملک الموت پشت در است اجازه دخول می خواهد و تا به حال برای دخول از هیچ کس اجازه نخواسته . پیامبر گفتند : به او اجازه بده ای جبرییل ، ملک الموت بر پیامبر وارد شد و گفت : سلام علیکم یا رسول الله ، الله مرا فرستاده تا تو را مخیر کنم بین باقی ماندن در دنیا و پیوستن به پروردگار . پیامبر فرمود : بلکه رفیق أعلی را می خواهم ، بلکه رفیق اعلی را می خواهم .

آنگاه ملک الموت بالای سر پیامبر ایستاد و گفت : ای روح پاکیزه ، روح محمد بن عبدالله ،خارج شو بسوی جنت الله و پروردگار راضی است و خشمگین نمی باشد .
عایشه می گوید : دست پیامبر افتاد و سرش بر روی سینه ام سنگینی کرد ، فهمیدم که ایشان وفات نمودند ... نفهمیدم چکار کنم ، کاری نمی توانستم بکنم غیر از اینکه از اتاقم خارج شوم .

دری که به طرف مردان در مسجد بسته بود را گشودم و گفتم رسول الله وفات نمود ، رسول الله وفات نمود . می گوید : صدای گریه در مسجد پیچید . و این همان علی بن ابی طالب بود که نشست و عثمان بن عفان مانند بچه ها دست راست و چپ خود را می گرفت و عمر بن خطاب شمشیرش را بالا می برد و می گفت هر کس بگوید پیامبر فوت نموده سرش را قطع می کنم ، او مانند موسی به ملاقات پروردگارش رفته و بر خواهد گشت و کسی که بگوید او مرده او را می کشم . اما محکم ترین مردم ابوبکر رضي الله عنه بود ، او بر پیامبر وارد شد و او را در آغوش کشید و گفت : وآآآ خليلاه وآآآ صفياه ، وآآآ حبيباه ، وآآآ نبياه . و پیامبر را بوسید و گفت: در حیاتت چه خوش بو بودی و همچنین بعد از وفاتت هم معطر و خوش بو هستی .

سپس خارج شد در حالیکه می گفت :
کسیکه محمد را عبادت می کرد ، همانا محمد وفات نمود و کسیکه الله را عبادت می کرد ، همانا الله زنده است و نمی میرد ...
و عمر بن خطاب در حالیکه شمشیر از دستش افتاده بود می گفت : فهمیدم که او وفات نموده است ... و می گوید : بیرون رفتم و دنبال جایی می گشتم که بشینم و تنهایی گریه کنم .......

و پیامبر دفن می شد و فاطمه علیها السلام می گفت : چگونه راضی می شوید خاک را بر چهره پیامبر بریزید ... و ایستاده بود و برای پیامبر دعا می نمود و می گفت :پدرم دعوت پروردگارش را لبیک گفته و جایش بهشت است ، بالاترین قسمت بهشت جنت الفردوس مکان اوست .

ای هوشيار، بعد از آخرین توصیه هایی که پیامبر برای تو داشته باز هم به زندگیت ، همینطور که هست ادامه می دهی ؟؟نمی دانم چه خواهی کرد تا بتوانی در برابر امتحان و آزمایشهای الهی دوام بیاوری ..

درک حقوق طبع ونشر (کاپی رایت)‏

احمدالدین پنجشیری دانشجوی سمستر دوم سال اول دانشکده ژورنالیزم است. گفتمان های متعدد جوانان دانشجو را راه اندازی مینماید و با انتخاب موضوعات داغ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مبتکر تحریر گفتمان های دانشجویان و پخش آن میان علاقمندان است. دستنامه تازه را تحت عنوان دانشجویان چی می اندیشند به رشته تحریر در آورده است که عنقریب به نشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. مطالب ترجمه شده توسط ایشان در مطبوعات چاپی اقبال نشر را دریافت نموده اند. جوان خوش قلب، مهربان و حلیم است به شهدای دو دوره مقاومت کشور عشق میورزد و دوست دارد تا از بازماندگان ایشان دیدار و دلپرسی نماید.به اشعار حضرت ابوالمعالی بیدل رح علاقه فراوان دارد و دانشجویان از فیض تفاسیر بعضی از ابیات اشعار این سخنور دری از او مستفید میگردند.ایشان ضمن هدیه به بازدیدکننده گان این وبلاگ رساله را تحت عنوان درک حقوق طبع و نشر (کاپی رایت) برگردان نموده و طور همکاری برای نشر در این وبلاگ آنرا با ما در میان گذاشته اند ما از همکاری ایشان سپاس نموده و در انتظار دریافت مطالب دیگر ایشان در آینده میباشیم
مقدمه

این دفترچه موضوع حق طبع و نشر (کاپی رایت) و حقوق مربوط به آنرا برای افراد غیر مسلکی و تازه وارد معرفی مینماید. این دفترچه پایه های اساسی قانون و روش حق طبع و نشر را از نظر غیر مسلکی تشریح مینماید. در این دفترچه انواع مختلف حقوق، حق طبع و نشر، حقوق مربوط به آن و همچنان محدودیت های موجود بالای قوانین مذکور توضیح میگردد. و بطور خلاصه پیرامون انتقال حق طبع و نشر و چگونگی انفاذ آن بحث میگردد.

راهنمایی های مفصل اداری یا حقوقی در رابطه به اینکه، بطور مثال، چگونه میتوان به تخلفات حق طبع و نشر رسیده گی نمود در این دفترچه گنجانیده نشده است. اما معلومات مذکور را میتوان از دفاتر ملی حق مالکیت و حق طبع ونشر دریافت نمایید. در بخش معلومات بیشتر این دفترچه فهرست بعضی ویب سایت ها و نشریه های مفید را برای آنعده خواننده گانی که خواستار کسب معلومات بیشتر میباشند، فراهم مینماید.

یک دفترچه دیگر سازمان حق مالکیت معنوی معلومات مساوی را در رابطه به حق علایم تجارتی بشمول حق اختراع، دیزاین های تجارتی و صنعتی، علایم تجارتی و قرینه های جغرافیایی فراهم مینماید.

حق مالکیت معنوی

قانون طبع و نشر ( کاپی رایت) بخشی از قانون وسیعی را تشکیل میدهد که بنام حق مالکیت معنوی یاد میشود. واژه حق مالکیت معنوی بیشتر برای اثرهای خطاب میگردد که به اثر تفکر و بکار انداختن عقل خود انسان آنرا بدست می آورند. حق مالکیت معنوی منافع آفریننده گان اثر های مختلف را از طریق تامین حقوق بالای اثر های شان حفاظت مینماید:

· کارهای ادبی، هنری و علمی؛
· نمایشات هنرمندان، نشان ها ونشریه ها؛
· تمام انواع اختراعات که توسط تلاش بشری صورت می گیرد؛
· کشفیات ساینسی،
· دیزاین های صنعتی و تجاری؛
· علایم تجارتی، مارک های خدماتی و نام ها و موقف های تجارتی؛
· حراست در مقابل رقابت غیر منصفانه؛ و
· " تمام آن حقوقی که در نتیجه فعالیت های فکری در عرصه صنعت، ساینس، ادب و یا عرصه های هنری"
حق مالکیت ارتباط می گیرد به اقلام مربوطه به معلوماتی که در عین حال میتوانیم یکتعداد محدود از کاپی های معلومات و دانش مورد نظر را در مناطق مختلف جهان به شکل اشیای لمس پذیرپخش کنیم. البته مالکیت در خود کاغذ ها وجود ندارد بلکه در دانش و معلوماتی که در آن منعکس گردیده، نهفته است. حق مالکیت معنونی نیز بوسیله یک تعداد محدودیت ها مشخص شده است، مانند، معیاد محدود حق طبع ونشر و حق امتیاز.

اهمیت حراست حق مالکیت معنوی برای اولین بار در کنوانسیون پاریس بمنظور حفاظت حق مالکیت تجاری در سال 1883 و کنوانسیون "بیرنی" برای حفاظت کار های ادبی و هنری که در سال 1889 دایر گردید، به رسمیت شناخته شد. هر دو معاهدات تحت نظر سازمان جهانی حق مالکیت دایرگردید.

عموماً کشور ها به اساس دو دلیل قانونی برای حفاظت حق مالکیت دارند. یکی آن در رابطه به حقوق اخلاقی و اقتصادی آفریننده گان اثر ها و حق مردم برای دسترسی به آن بحث می کند. دوم آن بمنظور ترویج خلاقیت، پخش و بکارگیری نتایج آن و به هدف تشویق تجارت منصفانه که در انکشاف اجتماعی واقتصادی کشور کمک خواهد نمود.


دوشعبه حق مالکیت معنوی: حق مالکیت تجاری و حق طبع و نشر

مالکیت معنوی معمولاً به دو دسته تقسیم میگردد: مالکیت تجاری و صنعتی که بیشتر در رابطه به حفاظت اختراعات صحبت می کند. دوم عبارت از حق طبع و نشر است که در رابطه به حفاظت کار های ادبی و هنری صحبت می کند.

مالکیت/ دارائی صنعتی: مالکیت صنعتی یا تجاری اشکال و انواع مختلف دارد. این دارایی ها شامل حفاظت امتیاز اختراعات، دیزاین های صنعتی که نشاندهنده محصولات صنعتی میباشد. مالکیت معنوی شامل علایم تجاری، مارک های خدماتی، طرح بندی ها، نام های تجارتی، نقش ها، قرینه های جغرافیایی و همچنان حفاظت از رقابت غیر منصفانه میباشد.

حق طبع و نشر ( کاپی رایت): ارتباط می گیرد به کارهای هنری، مانند کتب، موسیقی، نقاشی ها، مجسمه ها، فیلم ها و کار های تکنالوژیکی چون برنامه های کمپیوتر و دیتابیس های الکترونیک میباشد. در اکثر زبان های اروپایی غیر انگلیسی، حق طبع و نشر (کاپی رایت) را بنام حق مولف میخوانند. در رابطه به کار ها و اثر های ادبی و هنری حق طبع و نشر تنها اجازه شخص خود مولف میباشد.حق صریح ارتباط طبع و نشر در رابطه به اثرا ها و کارهای هنری و ادبی خاصتاً مربوط به مولف میباشد. بدین ترتیب روی یک حقیقی تاکید مینماید که در اکثر قوانین آمده است که مولف یک سلسله حقوق معین در رابطه به اثر ها و کار های خود دارد که تنها خود وی میتواند از آن استفاده نماید ( مانند: حق جلوگیری تکثیر). سایر حقوق ( چون حق کاپی نمودن) را دیگران نیز میتوانند داشته باشند، بطور مثال: یک ناشر میتواند بعد از کسب اجازۀ مولف به طبع و نشر اثر ها و کار های هنری و ادبی وی بپردازد.

در حالیکه انواع و اشکال دیگر دارایی های معنوی نیز وجود دارد، اما در حال حاضر کافی است تا تنها فرق میان حق دارایی های تجارتی و صنعتی (علایم تجاری)، حق طبع و نشر ( کاپی رایت) و تفاوت های اساسی میان اختراعات و کارهای هنری و ادبی را مورد بحث قرار دهیم.

اگر بیرون از موضوع قانون صحبت کنیم اختراعات را میتوان بعنوان راه حل های جدید برای مشکلات تخنیکی تعریف کرد. این راه حل های جدید عبارت از مفکوره های بوده که قابل حفاظت میباشد که مطابق قانون حق امتیاز اختراعات لازم نیست که یک اختراع به گونه فزیکی درج گردد. اختراعات در مقابل استفاده های بدون مجوز محافظت میگردد. حتی اگر یک فردی عین اختراع را بعد از مدتی به شکل مستقلانه و بدون کاپی کردن و یا اطلاع داشتن اختراع اولی انجام داده باشد باید قبل از بهره برداری از مخترع اولی اجازه بگیرد.

برعکس، حفاظت اختراعات، قانون حق طبع ونشر تنها شکل اظهار مفکوره ها را حفاظت می کند نه خود مفکوره ها و نظریات درج شده در آنرا. خلاقیتی که توسط قانون حق طبع و نشر حفاظت میگردد عبارت از خلاقیت انتخاب و ترتیب کلمات، نوت های موسیقی، رنگ ها و اشکل آن میباشد. بنابراین قانون حق طبع و نشر حقوق مالک را در مقابل کاپی یا انواع دیگر استعمال غیر مجاز که در آن کاراصلی مولف استفاده شده باشد را حفاظ مینماید.

بادر نظرداشت تفاوت های اساسی که میان این اختراعات و کار های ادبی هنری موجود است به همین گونه اقدامات حقوقی که مبنی برحفاظت این اثر ها فراهم میگردد نیز متفاوت میباشد. از آنجاییکه حفاظت و حراست اختراعات حق انحصار را برای بهره برداری یک نظریه یا مفکوره فراهم میدارد، اما این نوع حفاظت و حراست از نظر معیادی کوتاه مدت میباشد- معمولاً تقریباً 20 سال در برمیگیرد. زمانیکه یک اختراع مورد حمایت قانون قرار میگیرد باید برای تمام مردم عامه از طریق نشر یک اطلاعیه رسمی اطلاع داده شود که فللان اختراع برای مدت زمان معین مربوط به فلان مخترع میباشد. به عبارت دیگر اختراع مذکور در یک جریده رسمی رسماً برای مردم معرفی گردد.

از آنحاییکه حمایت قانونی از کارهای هنری و ادبی تحت قانون حق طبع ونشر صورت می گیرد و تنها استفاده بدون مجوز نظریات و مفکوره های مولف را جلوگیری مینماید، معیاد حفاظت حق مولف تحت این قانون در زمینه حفاظت مفکوره ها و بدون اینکه به منافع عامه کدام صدمه برسد میتواند دیرتر آز آنچه که برای حفاظت احتراعات صورت می گیرد باشد. همچنان در بعضی کشور های دیگر قوانین میتواند شکل توضیحی را داشته باشد، یعنی ممکن در قانون آمده باشد که مولف اصلی یک اثر حق دارد تا جلو کاپی و استفاده اثر اش را توسط افراد دیگر بگیرد. بنابراین یک اثر و یا یک خلاقیت یک فرد به محض اینکه پا به عرصه وجود میگذارد ملکیت وی خوانده میشود و نیازی برای ثبت و راجستر در مراجع مربوطه نیز ندارد.

کار ها و اثرهای که تحت قانون حق طبع و نشر حفاظت میگردد

برای حراست حق طبع ونشر، واژه " کارهای ادبی وهنری" بدین معنا استفاده میگردد که هر تالیف و تصنیف اصلی، صرفنظر از شایستگی ادبی یا هنری آن "ادبی و هنری" نامیده میشود. یک نظر دیگر وجود دارد که درآن گفته میشود که لازم نیست که یک اثر قطعاً اصیل باشد بلکه لازم است تا مفکوره ها و نظریاتی که در آن توسط مولف ابراز میگردد باید اصلی و مربوط به شخص خود مولف باشد. "کنوانسیون برنی" برای حراست اثر های ادبی و هنری در "ماده "12 خود تصریح میدارد: " ابراز اثر های ادبی و هنری باید شامل تولید هر نوع کار های ادبی، علمی و حوزه های هنری باشد، صرفنظر از سبک و شکل بیان آن". علاوتاً کنونسیون مذکور فهرست بعضی از اثر ها و کار های مذکور را ذیلاً ارائه نموده است:

· کتب، رساله های چاپی و سایر نوشتجات؛
· لکچر ها، خطابه ها، موعظه ها؛
· کار های دراماتیک، کار های موسیقی؛
· گرافیک ها و کارهای که در نمایش های اشاره و حرکت بکا میروند؛
· کمپوس های موسیقی با الفاظ و یا بدون الفاظ
· کار های سینماتوگرافی که در یک پروسه انالوگ بمنظور فعالیت های سنماتوگرافی جمع بندی شده باشد؛
· رسامی ها، نقاشی ها، طرح های مهندسی، مجسمه ها کندن کاری و حکاکی های روی سنگ؛
· عکاسی های در یک پروسه تلفیق شده به نمایش گذاشته شده باشد؛
· کارهای دستی، مثال ها، تصویر ها، نقشه ها، پلان ها، سکیچ ها و کار های سه بعدی مربوط به جغرافیه، توپوگرافی، مهندسی و یا ساینس؛
· "ترجمه ها، اقتباسات، تنظیم موسیقی و سایر دگرگونی های ادبی یا هنری که باید به عنوان کار های اصیل بدون کدام زیان به حق طبع و نشر کار اثر های اصیلی باید حمایت و حفاظت گردند."
· "جمع آوری کار های ادبی و هنری چون دایره المعارف ها و گلچین ادبی که به دلیل انتخاب، جمع آوری و ترتیب محتویات آن، دارایی معنوی خوانده میشود و بنابران بدون صدمه زدن به حق کاپی رایت هر نوع اشکال این نوع مجموع ها مطابق قانون حق طبع نشر قابل حراست میباشد.


در کشور های عضو "برنی" و یکتعداد کشور های دیگر مطابق قوانین طبع و نشر برای اسناد و اثر های هنری و ادبی فوق الذکر حراست و حافظت قانون تامین میگردد. اگرچه فهرسی که در فوق ارائه گردیده شامل تمام جزئیات نمی باشد. قوانین طبع ونشر همچنان سایر طرز ها و یا انواع اثر های ادبی، علمی و هنری را حفاظت میکند که در لست فوق الذر گنجانیده نشده است.

برنامه های کمپیوتر: برنامه های کمپیوتر یک مثال خیلی خوبی میباشد که در فهرست کنوانسیون برنی گنجانیده نشده است. اما چیزی که بدون تردید شامل این اثر ها و کار های قابل حفاظت میباشد عبارت از اثر های ادبی، علمی و هنری میباشد که در ماده 2این کنوانسیون صراحت دارد. در حقیقت، برنامه های کمپیوتر تحت قانون طبع و نشر یکتعداد کشور ها و همچنان تحت قانون طبع و نشر سازمان جهانی حق مالکیت میباشد (مطابق معاهده 1996).

یک برنامه کمپیوتر عبارت از یک سلسله راهنمایی های معین میباشد که کار کمپیوتررا کنترول مینماید تا کمپیوتر بتوانند وظیفه خود را انجام دهد، مانند نگهداری و بازیابی معلومات از کمپیوتر. این برنامه ها توسط یک یا چندین مولف تولید میگردد، اما در زمانیکه این برنامه تکمیل میگردد تنها یک کمپیوتر میتواند مسقیماً این برنامه ها را بداند نه انسان ها.

تولیدات سمی و بصری یک مثال دیگری از کار های است که شامل لست کنوانسیون برنی نبوده، اما شامل کارهای ادبی، علمی و هنری میباشد. درحالیکه هیچ کدام تعریف حقوقی قابل قبول تا کنون ارائه نگردیده است، اما یک اجماع وجود دارد که ترکیبی از صدا، متن، تصاویری که به شکل دجیتال باشند، که توسط یک پروگرام کمپیوتر قابل دسترس میباشد، در برگیرنده ارائه کار و اثر های اصلی مولف بوده و همین دلایل میتواند برای حراست این نوع تولیدات تحت قانون حق طبع و نشر کافی باشد.


حقوقی که حراست میگردد

اصل حق مالکیت طوری است که مالک آن میتواند از آن به گونه که میخواهد استفاده نماید و هیچ کس دیگر نمیتواند بدون اجازه صاحب آن از آن استفاده نماید. البته این بدین معنانیست که مالک یا صاحب یک اثر متیواند از منافع سایر اعضای جامعه صرفنظر کند و فراتر از آن چارچوب حقوقی که برایش فراهم گردیده اقدام نماید. به همین ترتیب صاحب یک اثر میتواند کار خود را به گونه که میخواهد استفاده نماید و میتواند از استفاده بدون اجازه آن توسط افراد و اشخاص دیگر جلوگیری نماید. حقوقی که معمولاً از مطابق قوانین ملی برای صاحبان حق طبع ونشر فراهم میگردد انحصاری بوده و میتواند افراد دیگر اجازه دهند تا مطابق حقوق شناخته شده و با درنظرداشت منافع سایر افراد جامعه از ثر و کار مولف استفاده نمایند.

مطابق قانون طبع ونشر دو نوع حقوق وجود دارد. اول عبارت از حقوق اقتصادی که مالک دیگران را اجازه میدهد تا از اثر و کار وی بتوانند مکافات مالی بدست آورند. دوم عبارت از حقوق اخلاقی است که مولف را حق میدهد تا به یک سلسله اقدامات دست بزند ویا رابطه فردی میان خود و کار خود را حفظ نماید.

اکثر قوانین حق طبع و نشر تصریح میدارند که مولف و یا صاحب حق میتواند در رابطه به اثر اش از بعضی اقدامات جلوگیری نماید. مولف و صاحب حق یک اثر حق دارد استفاده از اثر اش را ممنوع و یا مجاز قرار دهد:

تکثیر مجدد آن به انواع و اشکال مختلف، مانند نشریه های چاپی و یا ریکارد صوتی؛
توزیع کاپی های یک اثر،
نمایشات عامه؛
نشر و یا انواع مختلف پخش آن برای مردم؛
اقتباس، مانند مبدل ساختن یک داستان به یک نمایشنامه.

این حقوق با جزئیات بیشتر در پاراگراف ذیل تشریح گردیده است.

حقوق تکثیر، توزیع، اجازه ویا واردات
حق صاحب امتیاز طبع و نشر برای جلوگیری از کاپی نمودن بودن اجازه اثر های مربوط به وی یکی از حقوق اساسی میباشد که قانون طبع ونشر برای مولف یا صاحب امتیاز تضمین نموده است. حق کنترول در مورد همه فعالیت های تکثیری ثدق سدق میکند – خواه این اقدامات در مورد نشر کتب و یا دیگر محصولات چون کار های موسیقی که در سی دی ها نشر پخش میگردد باشد- حق کنترول اساس حقوقی استفاده از انواع و اشکال مختلف کار ها و اثر های حراست شده را تشکیل میدهد. یکتعداد زیاد قوانین طبع و نشر شامل حق ویژه توزیع کاپی های اصلی کار مولف نیزمیباشد.

سایر حقوق مربوطه در قوانین ملی کشور های تضمین شده است تا اطمینان حاصل گردد که حق اساسی تکثیر رعایت و احترام گردد. البته بدیهی است که حق تکثیر ارزش اقتصادی کمک خواهد داشت اگر صاحب حق طبع و نشر نتواند توزیع اثر را اجازه دهد. حق توزیع معمولاً به محض نخستین فروش یا انتقال مالکیت حق طبع و نشر یک اثر توسط صاحب وی از اعتبار ساقد میشود. بطور مثال، اگر صاحب حق طبع و نشر یک کتاب امتیاز خود را به فروش میرساند و یا هم برای کس دیگر انتقال میدهد، امکان دارد که شخص دومی که حق طبع و نشر را خریده و یا برایش واگذار شده است کاپی های کتاب برای دیگران توزیع نماید و یا هم مجدداً بدون اجازه مولف به فروش برساند.

یک حق دیگر که بطور فزاینده قابل شناخت گردیده است و شامل معاهده حق طبع و نشر سازمان جهانی مالکیت معنوعی نیز میباشد، عبارت از حق اجاره کاپی های بعضی کتگوری های کار ها و اثر های مولف، مانند کار های موسیقی، ریکارد های صوتی، کار های سمی و بصری و برنامه های کمپیوتر میباشد. در اینجا لازم است تا از سوء استفاده حق طبع ونشر صاحب امتیاز جلوگیری گردد زیرا با تکنالوژی امروز امکانات ان وجود دارد که مشتریانی که از پرچون فروش اثر های فوق الذکر را خریداری مینمایند کاپی آن را تهیه ننمایند.

بالاخره، بعضی حقوق طبع و نشر شامل حق کنترول واردات به بعنوان وسیله جلوگیری فرسایش اصول کشوری حق طبع و نشر نگردد؛ زیرا این برمیگردد به منافع اقتصادی مشروع صاحب حق طبع و نشر و اگر صاحب امتیاز حق تکثیر و توزیع اثر و کار های خود را در مناطق و نواحی مختلف نداشته باشد به منافع اقتصادی وی صدمه زده میشود.

تکثیر یکتعداد معین از کار ها و اثر ها از قوانین عمومی متثنی میباشند، زیرا این اثر ها برای کسب اجازه صاحب حق طبع و نشر ضرورت ندارد. این نوع استثنا ها را بعنوان محدودیت های حقوق می نامند ( برای معلومات بیشتر به صفحه 11 مراجعه نمایید). یکی از موضوعات بحث انگیز کنونی ارتباط می گیرد به وسعت یک محدودیت که بطور سنتی در قوانین طبع و نشر موجود بوده است، که اینکار افراد را اجازه میدهد تا یکی از کاپی های یک اثر را بمنظور اهداف که با استفاده از تکنالوژی دجیتال امروزی امکان دارد کاپی های محصولات بدون اجازه صاحب اصلی در بازار عرضه گردد که با محصولات اصلی قابل تمیز نمیباشد- و میتواند یک جاگزین خوبی را در عوض کاپی های اصلی فراهم مینماید.

حقوق نمایشات عامه، نشرات، ارتباطات با مردم و دسترسی به مردم

مطابق قانون یکتعداد زیاد کشور ها نمایش عامه شامل نمایشاتی میشود که در مقابل مردم اجراء میپردد؛ یا در جاییکه برای تمام مردم عامه باز نبوده بلکه یکتعداد زیاد مردم یعنی فراتر از چارچوب عادی خانواده ها حضور داشته باشند و آنرا تماشا نمایند. حق نمایش عامه مولف یا سایر افراد دارایی حق کاپی را صلاحیت مدهید تا پخش زنده نمایش را ( چون نمایشات تیاتر یا کنسرت) را بطور زنده پخش و نشر نمایند. نمایشات عامه همچنان شامل کار های صوتی وثبت شده نیز میگردد. کار های موسیقی زمانی نمایش عامه تلقی میگردد که یک فونوگرام آن از طریق وسیله امپلیفایر بطور مثال در یک دیسکوتیک، طیاره و یا یک مغازه عمومی پخش میگردد.

حق نشر در بر گیرنده انتقال صدا و تصویر بوسیله وسایل بیسیم، چون رادیو، تلویزیون یا ستلایت میباشد. زمانیکه یک اثر برای مردم عامه پخش و نشر میگردد، یک سیگنال توسط و سایل سیم دار یا بیسیم پخش گردیده و تنها برای کسانی نشر گردد که همان وسیله اخذ سیگنال مذکور را دارند. سیستم شبکه کیبلی یکی از مثال های خوب پخش نشر برای مردم عامه میباشد.

مطابق کنوانسیون برنی، مولفین تنها حق اجازه نمایش عامه، نشر و پخش برای مردم عامه را دارد. مطابق بعضی قوانین کشور ها حق انحصاری مولف یا صاحب امتیاز برای پخش نشر تحت شرایط معین و از طریق پرداخت اجرت متساوی تبدیل گردیده است، اگرچه این نوع محدودیت بالای حق نشر خیلی کمک رایج میباشد.

در سال های اخیر، حق نشر نمایشات عامه موضوع بحث های زیاد را تشکیل میداد. سوال های جدید در نتیجه رشد و انکشاف تکنالوژی های جدید بخصوص تکنالوژی دجیتال که ارتباطات متقابل را تامین مینماید به وجود آمده است که بوسیله آن استفاده کننده خود همان کار یا اثر دلخواه خود را از کمپیوتر خود انتخاب مینماید. در مورد این حقوق و تطبیق آن اختلاف نظر وجود دارد. ماده 8 معاهده حق مالکیت معنوعی تصریح میدارد که این حق باید انحصاری باشد، که معاهده مذکور آنرا حق مولف خوانده و تنها مولف یا صاحب امتیاز میتواند پخش و نشر آن برای مردم را منظور نماید " در این صورت مردم میتواند به ان دسترسی حاصل نمایند." اکثر از قانونهای داخلی این قانون را بحیث یک بخش از حق مکالمه با عام مردم تطبیق مینمایند، اگرچه بعضی ها بحیث یک بخشی از حق توزیع مورد تطبیق قرار میدهند.

ترجمه وحقوق اقتباس
ترجمه و اقتباس که حق کاپی آن محفوظ اعلام گردیده است ، ازصاحب امتیاز آن نیز ایجاب اخذ صلاحیت را مینماید. ترجمه یعنی اظهارانجام یک عمل دریک لسان، متفاوت از نسخه اصلی. اقتباس عموما به منزله پیرایش یک کار بمنظور خلق یک کار دیگر پنداشته میشود به گونه مثال: اقتباس ازیک کتاب جهت ساختن یک فلم یا پیرایش از یک کار به شرایط مختلف بهره برداری ویا به گونهء دگر با استفاده از اقتباس یک کتاب متنی را که اساسآ برای شاگردان یک پوهنتون تالیف شده میتوان آنرا برای سطوح پایینر مناسب و قابل استفاده ساخت.

ترجمه و اقتباس به ضم خودشان ذریعه حق چاب/کاپی محافظت وحمایت میشوند، روی همین ملحوظ بخاطر نشر یک ترجمه یا اقتباس ، صلاحیت نشر باید از صاحب امتیاز در هردو نسخه ترجمه یا اقتباس اخذ گردد.

طرح حق اقتباس بخاطرحد اعظم امکانات عالی برای اقتباس و انتقال کار های که بشکل د یجیتل تهیه شده طی سالهای اخیر یک موضوع مهم تحت بحث بوده است. با تکنالوژی دیجیتلی ، دستکاری متن، صدا و تصاویر توسط استفاده کننده سریع و آسان است. مذاکرات بالای بیلانسهای متناسب بین حقوق نویسنده بمنظور کنترول درستی کار توسط پیرایش های ذیصلاح و حقوق کارگران که تغیرات را وارد میکنند که معلوم میشود یک بخش از کارهای نورمال در اشکال دیجیتلی میباشد تمرکز نموده است.

حقوق اخلاقی

کنوانسیون برن ( ماده 6) از ممالک عضو میخواهد رسما موضوعات ذیلرا به ایشان واگذار شوند:

حق اداعا یا درخواست نویسنده ګی کار ،( بعضا حق پدری یا اصلی ) نیز نامیده میشود ؛
حق انتقاد بالای هرنوع تحریف یا پیرایش کار یا کدام عمل مضر مربوط به کار که به عزت و شرافت نویسنده زیان رسان باشد ( بعضا حق تمامیت نامیده میشود)
این حقوق عموما بنام حقوق اخلاقی نویسنده مسمی میباشد کنوانسیون از آنها میخواهد که درقسمت حقوق اقتصادی نویسنده مستقل باشند و تا زمانیکه حقوق اقتصادی آنها انتقال میشود با آنها باشند. این کار هیچ ارزش ندارد که حقوق اخلاقی صرف با چند نویسنده انگشت شمار تصفیه و موافقت میشود. ازانیرو حتی اگر وقتی به طور مثال یک پرودیوسر یا ناشر حقوق اقتصادی خود را در یک کار تصاحب میکند این فقط یک مبتکر انفرادی است که وی یک منفعت اخلاقی را در سهم و ضم خود دارا میباشد.

محدویت ها درحقوق
اولین محدویت محروم سازی از حفاظت حق چاپ یک کتگوری خاص کاری بشمار میرود. در بعضی از ممالک کار ها از مصونیت یا حفاظت محروم میشوند اگر آنها به شکل محسوس تنظیم نشده باشند. بطور مثال: کار هنر رقص صرف وقتی میتواند مصونیت بیگیرد که فقط زمانیکه حرکت رقص یادداشت ویا در یک کمره ثبت میگردد. در ممالک مشخص متون قانون، محکمه و تصامیم اداری از مصونیت حق چاپ محروم میشوند.

کتگوری دوم محدویت ها بستگی به کارهای مشخص انتفاعی بوده که معمولا ایجاب اخذ صلاحیت صاحب امتیاز را مینماید، که میتواند تحت حالات مشخص قانونی قرار داشته باشد وهم بتواند بدون اخذ صلاحیت انجام شود.

دراین کتگوری انواع محدودیت های ابتدایی وجود دارد: (الف) استفاده آزاد (غیر مسولانه) که هیچ مسولیت جبران پذیری را در قبال صاحب امتیاز در استفاده کار ندارد. (ب) جوازهای غیررضاکاری که اکیدا ضرورت به پرداخت جبیره را به صاحت امتیاز بخاطر انتفاع بدون صلاحیت.

مثال های استفاده آزاد (کار غیر مسولانه)

نقل قول ازیک محفوظ شده ارائه منبع نقل قول واظهار نام نویسنده و هم چنان اینکه محتویات نقل شده رقابت آمیز باشد.
استفاده کار بطریقهء نمایشی به هدف تدریس
روند کاری به هدف گزارش خبری

در ارتباط استفاده آزاد برای تکثیر کنواونسیون برن مشتمل قواعد میباشد، نسبت به محدویت صریح. ماده 9 (2) اشاره میکند که دولت های عضو تکثرات آزاد را در مواقع خاص جائیکه کار های انجام شده با کار ی های انتفاعی عادی درتضاد قرار نگیرد فراهم سازند. و بشکل غیر عادلانه مفاد قانونی یک نویسنده را تنفر و تعصب انگیز نماید. قسمیکه در بالا تذکر رفته بسیاری از قوانین اشخاص انفرادی را جواز داده تا کار های منحصر بفرد و انتفاعی خصوصی غیر تجارتی را تکثیر نمایند. بنابراین آسانی و کیفیت کاپی نمودن انفرادی که از طریق تکنالوژی جدید ممکن شده است باعث گردید تا بعضی کشور ها در رابطه به گونه دیگر برخورد نمایند، بشمول بعضی سیستم های که کاپی نمودن اثر ها و کار های مولفین اجازه میدهد ولی مقابل آن یک سیستم و میکانیزم های را بمنظور تادیه پولی برای مولف نیز در نظر گرفته اند تا ضربه اقتصادی که از این طریقه به منافع مولف وارد میگردد جبران گردد.

علاوه بر اینوع استفاده که مطابق قوانین کشور ها صورت می گیرد، قوانین کشور ها یک معقوله دیگر تحت نام استفاده منصفانه نیز پذیرفته است. این شامل استفاده کار های میشود که بدون اجازه صاحب آن صورت می گیرد، بادر نظردات اینکه اثر و یا کار مذکور چگونه برای کدام هدف استفاده میگردد، آیا برای مقاصد تجاری استفاده میگردد، آیا بخشی از آن استفاده میگردد و یا در تمام اثر مذکور مورد استفاده قرار میگیرد، و اثرات احتمالی آن بالای ارزش تجاری اثر مذکور چیست.

جواز های غیر داوطلبانه: استفاده اثر ها و کار ها در بعضی شرایط معین بدون اجازه قبلی مولف یا صاحب امتیاز اجازه میدهد اما باید درمقابل آن پاداش مالی برای مولف یا صاحب امتیاز تادیه گردد. این نوع جواز ها را بخاطری غیر داوطلبانه میگویند که مطابق قانون اخذ میگردد نه اینکه در نتیجه حق انحصاری مولف یا صاحب امتیاز اخذ شده باشد. این نوع جواز های در شرایط و در صورتی معمولاً استفاده میگردد که در اثر ظهوری تکنالوژی جدید امکان کاپی و استفاده غیر مجاز یک اثر بیشتر میگردد و مراجع تقنینی کشور ها بخاطری که مولفین و افرادی که صاحب امتیاز بعضی اثر ها هستند مانع را سر راه ظهور تکنالوژی های جدید ایجاد ننمایند از انیرو دست به طرح و تصویب این چنین قوانین میزنند. این مسئله درمورد دو جواز غیر داوطلبان نیز سدق مینماید که توسط کنوانسیون برنی که تکثیر تخنیکی و نشر کار های موسیقی منظور گردید. این نوع جواز ها بطور فزاینده مورد سوال قرار می گیرد، زیرا در حال حاضر بدیل های موثر برای در دسترس قراردان آن برای مردم عام که با استفاده از اجازه صاحبان صورت گیرد امکان پذیر میباشد، بشمول حقوق اداری و اجرائیوی دسته جمعی.

معیاد حق طبع و نشر
حق طبع و نشر بطور نا محدود دوام نمینماید. قانون حق طبع و نشر را تا مدت معینی که در آن حق صاحب امتیاز محفوظ است فراهم میسازد. حق طبع و نشر از نخستین مرحله که کار روی دست گرفته میشود آغاز مییابد و یا تحت بعضی از قوانین، از زمانی که کار تکمیل گردید تلقی میگردد. این کار بصورت عموم الی وفات نویسنده دوام مییابد. هدف این مقرره در قانون این است تا به فامیل نویسنده فرصت دهد تا از مزایای اقتصادی و استفاده از کار نویسنده مرحومی مستفید گردند.

آنعده کشور های که در کنوانسیون برن شامل میباشند، و در تعداد دیگر از کشور های دیگر، مدت حق طبع و نشر که تحت قانون بصورت عموم در نظر گرفته شده است تمام زندگی نویسنده و در حدود 50 سال بعد از آن را در بر میگیرد. کنوانسیون برن همچنان زمان حق طبع و نشر را برای کارهای که توسط نویسنده های نا معلوم، آثار نشر شده بعد از وفات نویسنده و فعالیت های سینماتوگرافیک، یا آنعده از فعالیت های که ممکن نیست در آن زندگی یک نویسنده را شمرد محفوظ میدارد. در تعداد از کشورها تمایلاتی وجود دارد تا به اثر آن زمان حق طبع و نشر را تمدید نمایند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و تعداد دیگر از کشور ها مدت حق طبع و نشر را برای 70 سال بعد از مرگ نویسنده تمدید نموده است.

مالکیت، استفاده و انتقال حق طبع و نشر
مالکین حق طبع و نشر در یک کار بصورت عموم، کم از کم و بطور مثال کسانی میباشند که کار را اجرا نموده اند مانند نویسنده کتاب. اما همیشه این مورد چنین نمیباشد. کنوانسیون برن (ماده 14) قوانین را در بردارد که نشان میدهد ملکیت نخستین در فعالیت های سینماتوگرافیک مربوط کی میگردد. تعداد از قوانین ملی همچنان به این نظر اند که آنعده کارهای که به یک شخص توسط دفتر که در آن کار مینماید محول میگردد، بناً حق طبع و نشر آن کار در نتیجه به دفتر که در آن فعالیت مینماید تعلق میگیرد نه خود شخص. طوریکه در بالا تذکر داده شد، حقوق اخلاقی همیشه به شخص نویسنده کار تعلق میگیرد، هرچند حق اقتصادی آن به کدام مالک دیگر تعلق میگیرد.

قوانین تعداد کثیر از کشورها این موضوع را ایجاب مینماید که فرد دارای حقوق چاپ و نشر در یک کار میتواند تمامی حقوق اقتصادی را به شخص سوم انتقال دهد. (حقوق اخلاقی، فقط به شخص نویسنده تعلق میگیرد و هیچگاه نمیشود آنرا به فرد دیگری انتقال داد). نویسنده گان میتوانند حق طبع و نشر را به افراد و یا شرکت های دیگری که بخوبی بتواند در بازاریابی کار کمک نماید در بدل یک مقدار پرداخت به فروش برساند. اینگونه پرداخت ها وابسته به استفاده واقعی از کار بوده و به نام حق الامتیاز یاد میگردد. انتقال حقوق چاپ و نشر شامل یک و یا دو فورم: مسئولیت ها و جوازهای اآن میگردد.

تحت واگذاری اسناد، کسیکه حق طبع و نشر را به دست دارد میتواند این حق را به صورت مکمل و یا به شکل بخش وار مانند یک، چندین و یا همه بخش های آن به دیگران واگذار نماید.واگذاری عبارت از انتقال حق ملکیت به دیگران میباشد. در صورت واگذاری تمام حقوق، شخصی که شما حق طبع و نشر را به او محول مینمایید مالکیت جدید حق طبع و نشر را از آن خود میسازد.

در بعضی از کشورها، واگذاری حق طبع و نشر بصورت قانونی ممکن نیست و فقط ارائه جواز مجوز دارد. جواز به این معناست که دارنده حق طبع و نشر ملکیت را حفظ نموده اما به شخص سوم اجازه میدهد تا بعضی از کارهای دارای حق اقتصادی را به یک مدت وقت معین و به یک هدف خاص به شخص سوم انتقال دهد. بطور مثال، نویسنده یک ناول میتواند اجازه نامه را به ناشر بدهد تا تعداد از کاپی های این ناول را در بازار عرضه نماید. در عین وقت، نویسنده میتواند حق طبع و نشر را به یک تهیه کننده فلم محول نماید تا به اساس داستان آن فلم تهیه نماید. جوازها میتواند کاملاً انحصاری باشد، طوریکه دارنده حق و چاپ نشر توافق مینماید تا حق آنرا به هیچ جانب سوم محول ننماید تا فعالیت های جواز را اجرا نماید، یا به شکل غیر انحصاری، دارنده حق طبع و نشر به دیگران این صلاحیت را دهد تا بالای اثر کار نماید. جواز، برخلاف واگذاری این حق را به دیگران نمیدهد تا تمامی فعالیت های را که تحت حقوق اقتصادی قراردارد مورد استفاده قراردهد.

ارائه جواز نیز نیاز به تکمیل فورم مدیریت جمعی حقوق دارد. تحت این مدیریت جمعی، نویسنده و دیگر دارنده گان حقوق میتواند جواز را بصورت انحصاری به یک نهادیکه به نماینده گی ایشان صلاحیت را به دیگران محول نموده، حق الزحمه را جمع و توضیح نماید، تخطی از حقوق را پیدا نموده و جلوگیری نماید، و جبران تخطی هارا تقاضا نماید. یکی از مزیت های نویسنده در مدیریت جمعی حقوق به این حقیقت تعلق میگیرد که یک ساختتار با وجود داشتن امکانات چندگانه برای استفاده بدون مجوز از کار با استفاده از تکنالوژی جدید، حین استفاده عمومی باید اطمینان حاصل نماید که مجوز از منبع مرکزی قابل دسترسی است./

دارنده حق طبع و نشر میتواند استفاده از این حق را بصورت مکمل یا نیمه به دیگران واگذار نماید. دارنده حق همچنان میتواند، موادی را که حق طبع و نشر آن محفوظ است در انترنت به نشر رسانده و بگذارد تا همه افراد از آن استفاده نمایند، و یا میتواند واگذاری آنرا برای استفاده تجاری محدود نماید. تعداد از پروژه های بسیار عالی که بطور همآهنگ در مودل ترتیب شده اند که تحت آن از واگذاری بعضی از حقوق به اساس قواعد منظور شده در پروژه جلوگیری صورت میگیرد که بطور مثال میتوان از جواز عامه (GPL) نامبرد. بعضاً سهمگیری های که در راستای یک کار صورت میگیرد به هدف در معرض قراردادن و یا اتخاذ آن بدون کدام فیس میباشد مشروط بر اینکه افرادیکه در آینده از آن استفاده مینمایند نیز این حقوق را رعایت نمایند. اینگونه پروژه ها بشمول پروژه های که در معرض گذاشتن آن بدون کدام محدودیت صورت میگیرد مانند برنامه سازان کمپیوتر، نیز نحوه کار خود را در تحفظ حق طبع و نشر قرار میدهند زیرا که در غیراین آنها نمیتوانند الزامات را بالای استفاده کننده گان آن در آینده وضع نمایند.

انفاذ حقوق
کنوانسیون بیرن مقرره های بسیار اندکی را در مورد تنفیذ حقوق دارا میباشد، اما تکامل معیار های ملی و بین المللی تنفیذ حقوق روی دو عامل عمده در این اواخر چشمگیر بوده است: نگرانی نخست روی وسایل تکنالوژیکی پیشرفته که از آنها برای استفاده (به شیوه قانونی یا غیر قانونی) از مواد محفوظ کارمیگیرد. تکنالوژی دیجیتال بطور اخص انتقال و کاپی تمامی مواد موجود در فارمت دیجیتالی بشمول آنهاییکه تحت حق طبع و نشر محفوظ است را نیز تسهیل نموده است. عامل دوم اهمیت رو به افزایش اقتصادی امتعه و خدمات تحفظ شده توسط حقوق مالکیت معنوی در محدوده تجارت بین المللی میباشد. با اظهار ساده تر میتوان گفت که تجارت هاییکه تولیداتی با حقوق مالکیت معنوی را در خود گنجانیده است از پیشرفت قابل ملاحظه در فعالیت های تجارتی بین المللی را متوجه میگردد.

باید تایید نمود که توافقنامه حق طبع و نشر WCT نیاز به عقد قرارداد میان جانبین دارد تا در مورد موجود بودن روند تنفیذ قانونی اتخاذ تدابیر در صورت تخطی از حقوق که در توافقنامه قبلاً تذکر داده شده است و یا جلوگیری از تخطی های بیشتر در آینده اطمینان حاصل گردد.

توافقنامۀ جنبه های تجارتی حقوق مالکیت معنوی (TRIPS) که شامل مقررات تفصیلی در مورد تنفیذ حقوق میگردد یکی از نشانه های روشن ارتباط جدید میان حقوق مالکیت معنوی و تجارت میباشد. پاراگراف پایین بعضی از مقررات را انتخاب نموده و خلاصۀ مقررات تنفیذی بعضی از قوانین ملی را بیان میدارد. که میتوان آنها را به کتگوری های ذیل دسته بندی نمود: تدابیر تحفظی ، جبران خسارت مدنی، تعذیرات جنایی، تدابیر اتخاذ شده در سرحدات، و اتخاذ تدابیر، جبران خسارت و تعذیرات در صورت سوء استفاده از وسایل تخنیکی.

تدابیر تحفظی دارای دو اهداف میباشند: نخست، از رخداد تخطی بخصوص وارد نمودن امتعه غیرقانونی در فعالیت های تجاری جلوگیری مینماید، که این کارها شامل ثبت اموال وارداتی بعد از بررسی گمرکات میباشد؛ دوم نگهداری شواهد علیه متخلفین میباشد. بنابرین، مقامات قضایی از صلاحیت انفاذ این تدابیر تحفظی بدون کدام اخطار قبلی به متخلفین برخوردار میباشند. متخلفین باید از تبدیل مکان امتعه برای مصئونیت از بازرسی جلوگیری نمایند. نوع رائج تدابیر تحفظی جستجو متعلقات متخلفین و ضبط امتعه مشکوک، ماشین آلات که برای تولید آن بکار رفته، و تمامی اسناد و شواهد در مورد فعالیت های تخلفی را در بر میگیرد.

جبران خسارت مدنی تمامی خسارات را که دارنده حقوق طبع و نشر به اثر تخلف متخلفین متقبل میگردد جبران مینماید و اکثراً این جبران خسارت بصورت نقدی صورت گرفته و همچنان بازدارنده موثر تخلف های دیگر در آینده تلقی میشود. اکثراً طبق حکم قضا تمامی امتعه بدست آمده از تخلف وموادی که برای تهیه آن بصورت غیرقانونی مورداستفاده قرارگرفته شده است از بین برده میشود. در صورت موجودیت تهدید تداوم تخلف، محکمه برخلاف این عملکرد حکم خود را صادر مینماید، و کاستی در رعایت قانون متخلف را مجبور به پرداخت جریمه خواهد نمود.

تعذیرات جنایی به منظور مجازات آنعده افراد که بصورت عمدی مرتکب کاپی غیر قانونی مواد در سطح تجارتی میگردند که مشابه به جبران خسارت مدنی دارد و برای منع اینگونه فعالیت ها موثر است. هدف مجازات گذاشتن جریمه های قابل ملاحظه و یا حکم زندان مطابق به اندازه جرم و جدیت آن میگردد که البته نظر به تکرار عملکرد از همدیگر فرق مینمایند. هدف بازداشت با از بین بردن و یا ضبط امتعه متخلف و مواد و وسایلیکه برای تولید آن بصورت وسیع مورد استفاده قرار گرفته است تحقق میپذیرد.

تدابیر تحفظی در سرحدات از تدابیر تنفیذی ذکر شده تا اندازه متفاوت است، و البته اتخاذ این تدابیر توسط مسئولین گمرکات صورت میگیرد نه مسئولین قوه قضاییه. تدابیر سرحدی به دارنده حقوق اجازه میدهد تا از مقامات گمرک تقاضا نماید تا از نشر و توزیع امتعۀ که در باره تخلف حق طبع و نشر آن مشکوک است جلوگیری نمایند. اینکار به هدف فراهم ساختن فرصت مناسب برای دارنده حقوق صورت میگیرد تا اجراات قضایی را علیه متخلفین مشکوک بدون هراس ازینکه امتعۀ در معرض تخلف بعد از بررسی گمرک به بازار عرضه خواهد گردید آغاز نماید. دارنده حقوق باید در مورد نکات ذیل رضاییت حاصل نماید: ا) باید به مسئولین گمرک ثابت بسازد که شواهد بدیهی تخطی در حق چاپ و نشر موجود است، ب) تفصیل مکمل از مواد را ارائه نماید تا بوسیله آن امتعه شناسایی گردد و ت) مبلغ را به قسم پیش پرداخت تحویل مقامات گمرک دهد تا در صورت عدم ثبوت تخلف بطور جبران خسارت به واردکننده، دارنده حقوق که امتعه اش بررسی گردید و مسئولین گمرک تحویل داده شود.

کتگوری نهایی تنفیذ مقررات، که از بد و آغاز تکنالوژی دیجیتلی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است، و شامل اتخاذ تدابیر، جبران خسارت و مجازات کسانیکه از وسایل تخنیکی سوء استفاده نموده اند میگردد. در تعدادی از موارد، یگانه راه عملی ممکن برای جلوگیری از کاپی نمودن استفاده از سیستم های حفظ کاپی و یا مدیریت کاپی میباشد. این کار نیاز به شیوه های تخنیکی دارد که یا بصورت مکمل گزینه های کاپی را مسدود ساخته و یا کاپی آنرا با کیفیت خیلی پایین فراهم میسازد تا مورد استفاده قرار نگیرد. همچنان وسایل دیگری برای جلوگیری از دریافت برنامه های تجاری در تلویزیون که دارای رمز استفاده میباشد در نظر گرفته شده است و فقط با استفاده از رمز گشا میتوان به آن دسترسی حاصل نمود. با این هم، تعداد از برنامه های تولید شده اند تا بصورت غیر مجاز این رمز ها را باز نموده و دوباره برنامه ها را در دسترسی همه بدون رعایت حق تحفظ قراردهد. قوانین نافذ همچنان برای جلوگیری از واردات، تولید و توزیع این وسایل در دست قراردارد. قوانین که روی این موضوع استوار اند در WCT شامل میباشند. به همین منوال اجراات غیرقانونی از تغیر حقوق معلوماتی الکترونیکی و یا توزیع آن تولیدات که در آن قبلاً اجراات غیر قانونی صورت گرفته است را منع نموده از آن جلوگیری مینماید. اینگونه معلومات در بر گیرنده اسم نویسنده و یا دارنده حقوق بوده و یا معلومات در مورد قواعد و مقررات استفاده از این کار را در بر میگیرد. دور کردن این حقوق باعث خساره مند ساختن حقوق مدیریت کمپیوتری و یا سیستم توزیع شهریه ها میگردد.

حقوق مربوطه

هدف حقوق مربوطه تحفظ منافع قانونی بعضی از اشخاص و یا نهاد های قانونی میباشد که یک کار یا فعالیت را درخدمت مردم قرار میدهند، یا آنعده افرادی که کارهای مشابه را تهیه نموده اند اما کار ایشان تحت قانون تحفظ حق طبع و نشر هیچ کشوری قرارنگرفته اما شامل خلاقیت کافی و یا مهارت تخنیکی و موسسوی میباشد که تحت تحفظ حقوق مالکیت و یا طبع و نشر اخذ موقعیت نموده است. این قانون همچنان توقع دارد تا آنعده از فعالیت های که از کارهای این افراد و یا نهادها ترتیب شده اند بذات خود در تحفظ حقوق طبع و نشر قراربگیرند. بعضی از قوانین همچنان با صراحت بیان میدارد که استفاده از حقوق مربوطه به هیچ شکلی در تاثیراتی را در مورد تحفظ حق طبع و نشر وارد نمیسازد.

بطور سنتی، سه کتگوری مردم به حیث مستفیدین از حقوق مربوطه برخوردار گردیده اند:

- نقش آفرینان (بازیکنان نقش)
- مراکزثبت صدا و
- رسانه های نشراتی صوتی و تصویری

حق نقش آفرینان مورد تایید همه قرار دارد زیرا فعالیت های خلاق ایشان مانند موزیکال و یا تصویری، کارهای سریالی و یا رقص/تیاتر به اثر زندگی میبخشد و آنها منافع قانع کننده راجع به تحفظ درک فردی ایشان از اثر دارند. حقوق تولید کننده گان ثبت صدا نیز بدلیل خلاقیت، منابع مالی نیز رسمیت دارد زیرا اینکار برای ثبت صداها و در معرض گذاشتن آن به مردم در شیوه های تجارتی خیلی ها ضروری میباشد و این منافع قانونی ایشان است تا از مقامات عدلی کشور متوقع باشند تا برعلیه متخلفین که فعالیت های ایشان را بطور غیر قانونی تولید ،توزیع و یا از جانب رسانه های صوتی و تصویری خود به نشر میرسانند برخورد جدی نمایند. به همین منوال حقوق رسانه های نشراتی نیز حفظ است زیرا فعالیت ایشان فراهم سازی برنامه ها در سایه منافع قانونی ایشان به مردم بوده و باید از نشر مستقیم و یا نشر دوباره نشرات ایشان نظارت صورت گیرد.

توافقنامه ها. نخستین واکنش بین المللی برای تحفظ قانونی حقوق مربوطه به کتگوری های سه گانه، عبارت از نتیجه کنوانسیون بین المللی تحفظ حقوق بازیکنان نقش، تولید کننده ها، مراکز ثبت صدا و رسانه های نشراتی صوتی و تصویری (در روم) بود که برخلاف کنوانسیون های دیگر بین المللی مبتنی بر قوانین ملی و ترکیب چند قانون ، کنوانسیون روم سعی نمود تا منعقده جدیدی را در ساحۀ جدید که کمتر قوانین ملی در آنزمان آنرا تجربه نموده بودند اتخاذ نماید. این بدان معنیست که تعداد کثیر از کشور ها باید مسوده قوانین جدیدی ملی را قبل از تصویب منعقده این کنوانسیون طرح و وضع مینمودند.

امروزه این یک نظر تقریباً عام است که کنوانسیون روم دیگر انقضا حاصل نموده و با اینکه این قانون مبنی سهمدهی مواد در مورد حقوق بازیکنان، تولید کننده گان، مراجع ثبت موزیک و نهاد های نشراتی صوتی و تصویری را در توافقنامه TRIPS تشکیل میدهد با آنهم ضرورت به تجدید و جاگزینی بخش های جدید از نورم در حقوق مربوطه دارد. (اندازه تحفظ همیشه یکسان است اما همانند نمیباشد). به دو کتگوری مستفیدشوندگان، تحفظ مطابق به زمان توسط WIPO در تعهدنامه نقش آفرینان و مراجع ثبت صدا در سال 1997مشترکاً با WCT فراهم گردید. کار بالای توافقنامه جدید و جداگانه در ارتباط به حقوق نشرات صوتی و تصویری در WIPOتحت کار میباشد.

حقوق در نظر گرفته شده به مستفید شوندگان سه کتگوری در قوانین بین المللی عبارت از ذیل اند (هرچند تمامی حقوق در عین قانون موجود نباشد):

- نقش آفرینان (ایفا کننده گان نقش) حق دارند تا مانع ثبت، نشر و تشریح ایفای نقش خویش به مردم بدون توافق قبلی و جلب رضاییت ایشان توسط مراجع گردند و همچنان حق دارند تا از ثبت بازی نقش ایشان در تحت بعضی از شرایطی جلوگیری نمایند. حقوق در مورد نشرات تحت یک میزان مناسب پرداخت مجاز بوده و جلوگیری کامل ازاین کار را ایجاب نمینماید. به منظور وضعیت اختصاصی خلاقیت ایشان، بعضی از قوانین ملی به بازیکنان نقش حقوق اخلاقی را نیز فراهم میسازد تا از استفاده غیر قانونی اسم تصاویر یا نقشی را که ایشان بازی نموده اند برای مقاصد نا مناسب جلوگیری نمایند.
- مراجع ثبت صدا حق دارند تا از تولید مجدد، واردات و توزیع غیر قانونی وسایل صوتی و کاپی آنها جلوگیری بعمل آورند و همچنان حق دارند تا از حق الزحمه مساوی و متوازن برای نشر برنامه های خویش به مردم مستفید گردند.
- رسانه های نشراتی صوتی و تصویری حق دارند تا نشر مجدد، ثبت و یا تولید دوباره برنامه های خویش را مجاز نموده و یا از آن جلوگیری بعمل آورد.

تحت بعضی از قوانین، حقوق بیشتری نیز در نظر گرفته شده است. بطور مثال، در تعداد رو به افزایش کشورها، تولید کننده گان صدا و نقش آفرینان نیز از حقوق به اجاره دهی ثبت صدا ( ویا برنامه های صوتی و تصویری نقش آفرینان) مستفید گردیده اند و تعداد از کشور ها نیز حقوق مشخص را در مورد نشرات کیبلی نیز در نظر گرفته است. به همین منوال تحت WPPT، مراجع ثبت صدا ( و دیگر کسانی که امتیاز ثبت صدا را تحت قوانین ملی دارند) نیز از حق اجاره دهی مستفید گردیده اند.

در مورد حق طبع و نشر، کنوانسیون روم و قوانین ملی بعضی از محدودیت های را بالای حقوق نیز در بر میگیرد. تحت این محدودیت ها استفاده از نقش آفرینی، تولیدات ثبت صدا، و نشرات برای مقاصد تعلیمی، پژوهش معنوی و یا استفاده خصوصی و استفاده فشرده از آن به منظور گذارشدهی مجاز شمرده شده است. تعداد از کشورها نیز عین محدودیت ها را در حقوق مربوطه طوریکه در قوانین ملی ایشان گنجانیده شده است محفوظ تلقی میدارند. هرچند تحت WPPT اینگونه محدودیت ها و استثناات باید به بعضی موارد مشخص اختصاص داده شود و همسان با استفاده معمولی از نقش آفرینی، ثبت صدا که درتضاد با منافع قانونی نقش آفریننده و یا تولید کننده قرارگیرد واقع نگردد.

مدت حفظ اینگونه حقوق در کنوانسیون روم 20 سال از ختم سال در موارد ذیل تلقی میگردد 1) نقش آفرینی صورت گرفته و ثبت شده و یا ثبت صدا صورت گرفته باشد، 2) نقش آفرینی صورت گرفته و ثبت آن صورت نگرفته است یا 3) برنامه بصورت صوتی و یا تصویری به نشر رسیده باشد. درتوافقنامه TRIPS و توافقنامه WPPT، هرچند حق نقش آفرین و پرودیوسر ثبت صدا باید تا 50 سال دیگر از تاریخ ثبت و اجرای نقش محفوظ قرارگیرند. تحت توافقنامه TRIPS، حق نهادهای نشراتی صوتی و تصویری باید تا 20 سال بعد از نشر برنامه محفوظ نگهداری شود. بنابرین تعداد کثیر از قوانین ملی که ازینگونه حقوق تحفظ مینمایند وقت بیشتر را نسبت به کنوانسیون روم مد نظر گرفته و آنرا به تصویب رسانیده اند.

در ارتباط به انفاذ قانون، جبران خسارت برای تخطی از حقوق مشابه به نکات در نظر گرفته برای دارنده گان حق طبع و نشر در بالا تذکر داده شد که عبارتند از تدابیر تحفظی، جبران خسارت عامه، مجازات جنایی، تدابیر اتخاذ شده در سرحدات، و جبران خسارت و مجازات در مورد سوء استفاده از وسایل تکنیکی و حق دسترسی به اطلاعات میباشند.

بالاخره، قابل تذکر است تا ارتباط میان تحفظ اینگونه حقوق و منافع کشور های رو به انکشاف باید واضح کردد. اکثراً کتیبه های غیر نوشتاری و فعالیت های فرهنگی ثبت ناشده کشورهای رو به انکشاف که معمولاً به عنوان فولکلور و یا طرز بیان فرهنگ سنتی مشهور است باید تحت اینگونه قوانین به قسم نقش آفرینی محفوظ شمرده شود زیرا فقط با نقش آفرینی بعضی افراد این موضوعات به مردم معرفی میگردد. با فراهم سازی تحفظ برای اینگونه حقوق، کشور های روبه انکشاف نیز میتوانند بعضی از وسایل محافظتی را در راستای فرهنگ غنامند، وسیع و پرارزش کشور خود معرفی نمایند که در واقع حفظ ماهیت تفاوت های فرهنگی است. به همین شکل، تحفظ از حقوق نهاد های تولیداتی، ثبت صدا و نشرات صوتی و تصویری میتواند به صنایع ملی کمک نماید تا کلتور ملی خود را در داخل کشور به نشر رسانیده و در بازار های جهانی بیرونی عرضه نماید. بطور مثال شهرت رو به رشد موزیک جهانی نمایانگر این حقیقت است که اینگونه بازار وجود دارد. در چنین شرایطی منافع اقتصادی بدست آمده از بازار به کشور های بر نمیگردد که این فرهنگ از آن سرچشمه گرفته است. در مجموع، تحفظ اینگونه حقوق میتواند مقاصد دوگانه تحفظ فرهنگ ملی و قرارگرفتن وسیله برای استفاده تجاری در بازارهای بین المللی را فراهم میسازد.

منافع کشور های رو به انکشاف در تحفظ اینگونه حقوق بالاتر از حفظ فرهنگ و میراث ملی قرارگرفته در ساحه بازار و توسعه بین المللی تعلق میگیرد. امروزه اندازه که در آن حقوق مالکیت معنوی یک کشور حفظ میگردد به شدت به ظرفیت کشور در مستفید شدن از تجارت های بین المللی سریع الرشد و امتعه و خدمات تحفظ شده توسط اینگونه قوانین وسل است. بطور مثال، پیوند مخابرات و کمپیوتر منجر به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کشور بشمول مالکیت معنوی گردیده است و کشورهای که به مالکیت معنوی متعهد نمیباشند ازین چوکات به بیرون قرارگرفته اند. تحفظ اینگونه حقوق بنابرین بخش از تصویربزرگتری را نیز تشکیل داده است. این کار یک پیش شرط ظروری برای اشتراک در سیستم های تازه بمیان آمده تجارت بین المللی و سرمایه گذاری را تشکیل میدهد که بحیث مشخسه قرن 21 ظهور نموده است.


نقش نهاد مالکیت معنوی جهانی (WIPO)

نهاد مالکیت معنوی جهانی یک نهاد بین المللی بوده که متعهد به ترویج و توسعه خلاقیت و ابتکار میباشد و در تامین حق ایجاد کننده و یا ملکیت تحت مالکیت معنوی در سطح جهان فعالیت مینماید همچنان این نهاد معتقد است تا مبتکرین و نویسنده ها باید شناسایی گردیده و در مقابل نبوغ هنری خود جوایز دریافت نمایند.

به حیث یک نهاد تخصصی ملل متحد، WIPO به حیث یک مرجع مشترک کشور های عضو خود قرارگرفته و در راستای ایجاد، هماهنگ سازی قوانین و عملکردها برای تحفظ حقوق مالکیت معنوی کار مینماید. اکثریت کشور های صنعتی از سیستم های تحفظی برخوردار اند که از قرنها پیش به جا مانده است. تعداد از کشور های جدید و روبه انکشاف، در حال ساختن امتیازنامه ها، لوگو و سیستم حق طبع و نشر خود میباشند. با پروسه سریع جهانی شدن در دو دهه اخیر، WIPO نقش کلیدی را در کمک به این سیستم ها در راستای مباحث توافقنامه ها، مساعدت های تخنیکی و حقوقی، و راه اندازی برنامه های آموزشی در انواع مختلف آن بشمول انفاذ حقوق مالکیت معنوی ایفا مینماید.

ساحه حق طبع و نشر و حقوق همسان آن با انکشاف ساحه تکنالوژی و آوردن روش های جدید نشر در سطح جهانی مانند نشر توسط اقمار، CD ، DVD و انترنت نیز توسعه نموده است. WIPO از نزدیک در مباحث بین المللی امروزه برای معیارسازی جدید غرض تحفظ حق طبع و نشر در شبکه انترنتی جهانی مشغول است.

WIPO مسئولیت اداره توافقنامه های ذیل در راستای حق طبع و نشر و حقوق همسان ذیل را به عهده دارد:
- کنوانسیون بیرن برای حراست از فعالیت های ادبی و هنری
- کنوانسیون بروسل در مورد توزیع برنامه ها- و انتقال سگنال ها از طریق اقمار
- کنوانسیوی ژینو برای حراست از تولید کننده گان ثبت صدا از کاپی غیر مجاز وسایل صوتی ایشان
کنوانسیون روم برای حراست مجریان، تولید کننده گان فونوگرام و سازمان های نشراتی
معاهده سازمان حق مالکیت معنوی
معاهده مجریان و فونوگرام های سازمان حق مالکیت معنوی

سازمان حق مالکیت معنوی یک مرکز داوری و وساطت نیز دارد که در زمینه حل منازعات تجاری بین المللی در رابطه به مسایل حق مالکیت خدمت مینماید. موضوع مورد بحث این پروسه شامل منازعات قراردادی ( مانند: حق امتیاز و جواز نرم افراز های کمپیوتر) و منازعات غیر قراردادی ( مانند: تخلف و تجاوز از حق امتیاز) میباشد. در حال حاضر مرکز مذکور بعنوان یک نهاد شناخته شده در عرصه حل منازعاتی میباشد که به اثر سوء استفاده از انترنتب بوجود می آید.

برای معلومات بیشتر:

برای معلومات بیشتر در مورد تمام جوانب حق طبع و نشر و حقوق مربوط به آن در ویب سایت سازمان جهانی حق مالکیت و در یک سلسله نشریه های سازمان مذکور قابل دریافت میباشد. یکتعداد زیاد از نشریه های مذکور را شما میتوانید بطور رایگان داونلود نمایید.

برای ویب سایب سازمان جهانی حق مالکیت معنوی: www.wipo.int
برای دریافت متن مکمل تمام معاهدات که مسئله حراست حق مالکیت معنوی را در بر می گیرد به این ویب سایب مراجع نمایید: www.wipo.int/treaties
حق مالکیت معنوی: یک وسیله قدرتمند برای رشد اقتصادی، نوشته کامل ادریس، نشریه شماره 888

کتاب رهنمود حق مالکیت معنوی: پالیسی، قانون و استفاده آن، نشریه شماره 489و
مدیریت جمعی حق طبع ونشر و حقوق مربوط به آن، شماره 855
رهنمای حق طبع و نشر و حقوق مربوطه، واژنامه حق طبع و نشر سازمان جهانی مالکیت معنوی، نشریه شماره 891.
رهنمایی سروی سهمگیری اقتصادی، به اساس صنابع، نشریه 893
رهنمای سازمان جهانی حق مالکیت معنوی در مورد جواز حق طبع و نشر و قوانین مربوطه، نشریه شماره 897.

برای دریافت نشریه های رایگان که شامل مواد ذیل میگردد به این ویب سایت مراجع نمایید: www.Wipo.int/publications

معلومات عمومی در مورد حق مالکیت معنوی، شماره 400
از هنرمند تا مخاطب: مولفین و استفاده کننده گان چگونه از حق طبع ونشر و سیستم مدیریت جمعی بهره مند میشوند، شماره 922
برای معلومات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید:

World Intellectual Property Organization:

Address:

34, Chemin des Colombettes
PO: Box 18
CH-12 11 Geneva 20
Switzerland
Telephone:
+ 41 22 338 91 11
Fax:
+41 22 733 54 28
Email: wipo.mail@wipo.int

- Intellectual Property. A power Tool for Economic Growth, by Kamil Idris Publication no. 888
- WIPO International Property Handbook: Policy, Law and Use Publication no. 489
- Collective Management of Copyright and Related Rights, publication no 855
- Guide to the copyright and related rights Treaties Administrated by WIPO and Glossary of copyright and related rights terms, publication no. 891
- Guide on Surveying the Economic Contribution of the Copyright-Based Industries, publication no.893.
- WIPO Guide on the Licensing of Copyright and Related Rights, publication no. 897
www.wipo.int/publications برای داونلود نشریه های رایگان که شامل ذیل اند:

- معلومات عمومی در مورد WIPO شماره نشر 400
- From Artist to Audience: چگونه افراد خلاق و مستفید شوندگان میتوانند از حق طبع و نشر و حقوق مربوط آن مستفید شوند و شیوه اداره مشترک از حق طبع و نشر شماره نشر 922
- سایت انترنتی دفاتر حق مالکیت معنوی را میتوان در سایت ذیل دریافت نمود:
www.wipo.int/new/en/links/addresses/ip/index.htm

Thursday, July 17, 2008

پرسشها برای آمادگی ختم سمستر دوم


عکس و عکاسی در زندگی پیشرفته امروزی کدام جایگاهی دارد و در کدام عرصه های زندگی بکار میرود؟ چرا عکس ها در عرصه مطبوعات بصورت وسیع مورد استفاده قرار میگیرند؟

هدف از تدریس مضمون فوتوژورنالیزم در دانشکده ژورنالیزم در عرصه ارتباطات اجتماعی کدام ها است؟

در تحلیل مسائل و پرابلم های فوتو ژورنالیزم از کدام عرصه های مشابه علوم و هنرها استفاده به عمل میاید به طور فشرده تذکر دهید
هدف از تصنیف عکس ها به انواع آن چیست و چکونه باید تصنیف شود

میگویند که نقاشی و عکاسی هردو انعکاس دهنده سیمای واقعیت های عینی پدیده ها اند بگویید چه تفاوت ها و مشابهت ها میان این پدیده های انعکاسی وجود دارد

آیا میتوانیم انواع فوتوها را به اساس موضوع و مضمون آنها تصنیف و یا طبقه بندی کنیمآیا عملاً این تصنیف در مورد این عکس ها ممکن است یا خیر

علما و فوتو ژورنالستان در عرصه عکاسی انواع فوتوها را از کدام نگاه طبقه بندی نموده اند نام ببرید

فوتوهای ایجادی و غیر ایجادی را تعریف نمایید

فوتو های مستند و مستند هنری را تعریف نمایید

آیا در فوتو های علمی ذهنیت عکاسان دخیل است در مورد معلومات دهید

فوتوهای هنری از نظر ذهنیت عکاسان چکونه است تعریف نمایید

انواع فوتو ها را از نظر عملکرد آنها بالای افراد جامعه به چند نوع تصنیف نموده و از جمله فوتوگرافی علمی را تعریف نمایید
کارکرد فوتوهای هنری را در عرصه های هنر توضیح نمایید

فوتو ژورنالیزم را تعریف نموده وظایف و اشکال آنرا نام ببرید

اصطلاخات ذیل را طوری که خوانده اید تعریف نمایید مضمون تحقیقی، محتوا در مضمون تحقیقی، شکل در مضمون تحقیقی، وظیفه در مضون تحقیقی

هدف از وحت و یگانگی بین فوتو و متن در آثار ژورنالیستی در صفحات مطبوعات چیست بیان نمایید

وحدت و یگانگی بین فوتو و یک خبر کوتاه چکونه برقرار میگردد البته در یک صفحه روزنامه

وحدت بین فوتو و متن در ژانر های ادبی هنری مطبوعات چگونه برقرار میشود

آیا در نظر گیری وحدت میان فوتو و متن در صفحات مطبوعات کدام فایده دارد و هدف آن چیست
چاپ فوتو های علمی در نشریه های معتبر علمی و نشریه های اجتماعی سیاسی چی تغیرات در متن موضوع ببار میاورد توضیح نمایید

چاپ و کاربرد فوتو های هنری در صفحات مطبوعات یک امر تصادفیست و یا یک ضرورت اجتماعی سیاسی در این مورد تبصره نمایید

فوتو های هنری در صفحات مطبوعات به چند حالت و شکل به چاپ میرسد هرکدام آنرا مختصر بنویسید

چگونه میتوان یک فوتوی هنری ژورنالیستی آفرید مراحل آنرا بنویسید

راجع به سرنوشت فوتو های ژورنالیستی بعد از چاپ آنها در صفحات مطبوعات مختصراً معلومات دهید

عوامل مختلف پیدایش و انکشاف فوتو ژورنالیزم را صرف نام ببرید

عوامل تخنیکی و ماشینی پیدایش فوتو ژورنالیزم را مختصراً بنویسسید

راجع به عوامل نیازمندیهای اجتماعی پیدایش فوتوژورنالیزم معلومات دهید

عوامل موثریت فوتوگرافی در مطبوعات را مختصرا بنویسید

اصطلاح فوتوگرافی صالونی چی معنی میدهد و متاثر از کدام مکتب نقاشی بوده در مورد تبصره نمایید

فوتو ژورنالیزم سبک اجتماعی چیست آنرا تعریف نمایید

شش تن از عکاسان پیشگام سبک اجتماعی را نام ببرید

سوژه ها و موضوعاتیکه پیشگامان عکاسی سبک اجتماعی در فوتوهایشان بکار برده اند را بنویسید

آیا سبک اجتماعی فوتو ژورنالیزم در کشور های غربی راه انکشاف خود را بصورت مستقیم طی کرده است و یا انکشاف انحرافی داشته است در این مورد تبصره نمایید

درک مشاهدوی از تصاویر فوتوگرافی را در صفحات مطبوعات و پرده تلویزیون مقایسه نمایید

در مورد خاصیت بصری و عملی (تمثیلی) فوتوها معلومات خود را بنویسید

عکس یا فوتوگرافی را به اصطلاح یک سیستم باز توضیح نمایید

راجع به خاصیت مستند بودن فوتو ها معلومات دهید

در برنامه عکس برداری یا پلان عکس برداری کدام عناصر شامل اند به ترتیب نام ببرید

بدون شرح





کارتون منتخب و کارتون ترتیب داده شده توسط ارشاد متین طنز نویس مستعد و منتقد سال اول سمستر دوم دانشکده ژورنالیزم برای ما ارسال گردیده است. مجموعه طنز های را که این جوان مستعد به رشته تحریر در آورده و آماده چاپ نموده اند "خانه خالی" و "سکرترمقام " است. " خانه خالی" مجموعه طنز های میان دانشگاهی است که برای محیط دانشگاه به رشته تحریر درآمده است . در برنامه های بعدی طنزهای ازین جوان مستعد را در این وبلاگ به نشر خواهیم رسانید








Tuesday, July 15, 2008

چکیده ای از یک قلم- وحیدالله معنی دانشجوی صنف اول ژورنالیزم


بنام آنکه اشک را آفرید تا سرزمین عشق را آتش نگیرد


نخست از همه سین را از گل های سوسن، لام را از گل های لاله ، و میم را از گل مرسل چیده با دست لرزان به تار صمیمیت گره زده در یک سبد سفید از صداقت و راستی حضور شما نخبه گان اهل قلم و دوستداران ادب هدیه میکنم. ن


خواستم از این طریق همکاری خود را با وبلاگ پیام مشرق آغاز کنم و در این راستا خواهان همکاری بی شایبه شما هستم، امید است قامت خمیده قلمم را استواری بخشیده و اصلاحات تانرا راجع به نوشته های ناقص بنده در محور اندرزهای سودمندتان محصور ساخته از بهره آن مستفیدم سازید. میخواهم برایتان علت گرایش خود را به دوستداران شعر در پیوند حقیقت این کاخ بلند هستی بیان کنم: انس و الفت من با شعر تا حدی است که گاهی می اندیشم اگر دیده به دیدار این زیبایی ها نگشوده بودم و گوش دلم به ترنم جان بخش این پرنده پرنیانی خوش نوا سپرده بودم در همین حد هم که شده از این نعمت بزرگ نصیب نگشته بودم زشتی ها این جهان جهنمی و شکیب سوز را چگونه تاب می آوردم.
.دوست دارم بهترین و بیشترین اوقات عمر خود را در خواندن و سرودن شعر سپری کنم. هیچ چیزبه اندازه زمزمه یک شعر خوب و همگون با حال و هوایم در لحظه های از زنده گانی، آرامش بخش نبوده و هیچ مسئله یی به قدر سرودن یک شعر برایم مایه شادمانی نیست.
هر لحظه میتپم به اینکه تعریف از شعر به مثل استاد فرزانه واصف باختری که آنرا ستیغ اشراق و بینش انسانی دانسته است داشته باشم لیک سخت عاجزم و درمانده تراز هرکسی دیگر. چون از یک جهت من نه در آن حدم که بتوانم تعریف مشخص از شعر داشته باشم و امید اینرا هم که قابل قبول و همه پذیر باشد و از جانب دیگر چون شعر خود از مقوله های تعریف گریز است بناً کار را دشوار تر ساخته است.
با وجود تعریف های فراوان از همای سپیده دم پیدایش که تا این دم صورت گرفته است نتوانسته در محدوده یک تعریف خاص جا خوش کند. و به آن تن در دهد بهر حال یکی از تعریف های که برایم دلنشین است و میپندارم که با سرشت، جان و جوهر شعر در ارتباط است همانا تعریفی است که شعر را گره خورده گی عاطفی اندیشه ها و تخیل در زبان مژده و آهنگین دانسته است.
اما تعبیر که از شعر دارم چنین ابراز میکنم که شعر عاطفه جامعه انسانی است، شعر تنها سخن زوال ناپذیر هستی است، اوج عظمت انسانی در زمینه آفرینش است، شعر یگانه دریچه گشوده به سمت باغ و باورهای بهشتی است که از آن نسیم خوشگوار همدلی میوزد.
"نازم آن مردیکه بزم کافرستان بشکند"
"قطع بر دستیکه بازوی مسلمان بشکند"
بالم آن مردمی با همت، همت بلند
صد جهان کفر را با نور ایمان بشکند
ما بیدلان دل آرام زندگیستیم
مازاده مکتب آزاده گیستیم
خاریم و به چشم اغیار خلیده ایم
حریم و دشمن بنده گیستیم
گرهمی خواهی مسلمان زیستن دردانه شو دردانه شو
ازخویش، خویشتن بیگانه شو بیگانه شو
عشق تو معشوق تو معشوق تو معبود تو
دفتر عاشقان و عابدان را افسانه شو افسانه شو
گر عاشقی دیوانه گیست من دیوانه ام دیوانه ام
گرهجران بیگانه گیست من بیگانه ام بیگانه ام
دیوانه چومن باشم در جهان هشیار کو
در جهان دوستی را افسانه ام افسانه ام
وحید الله معنی متولد ولایت تخار کشور است،شیوه تکلم فصیح دارد و اکثرا گویندگی محافل رسمی را گرداننده گی مینماید. آثار در مورد افغانستان از میان علفزارهای کوهی و گیاهان طبی به رشته تحریر درآورده است. همچنان گزیده از رباعیات، غزلیات و مثنوی و شعرهای سپید دارد که بزودی اقبال طبع و نشر را خواهند یافت

Sunday, July 13, 2008

ارایۀ نظریات(Feedback)



ارایۀ نظریات(Feedback)





بیشترینه از مردم فکر میکنند که نظریات یا مثبت میباشند (کار مثبتی را که شخص انجام میدهد) و یا هم منفی میباشد (کار منفی را که شخص انجام میدهد).
در حقیقت یک نظر با کیفیت عالی همیشه مثبت است. این درواقع یک ارتباط دو جانبه است که به مقاصد ذیل انجام میشود:
عملی ساختن سلوک، فعالیت ها یا نتایج دلخواه. ارایۀ نظریات عبارت است از اینکه ما چگونه به دیگران میگوییم که کاری را که آنها انجام میدهند برای موفقیت متداوم آنها ارزشمند و مهم است.
اصلاح سلوک و رفتار نادرست با ارایۀ معلومات و بحث نمودن روی موضوع به طریقه ای که نحوۀ انجام دادن کار آنها را تغییر داده و موفقیت شانرا بیشتر سازیم.

برای اینکه یک شخص نظریات را بصورت درست بشنود و بفهمد، نظریات باید مفید و عاری از تهدید باشند. زمانیکه نظر خود را ارایه میکنید اوضاع را از عینک شاگرد ببینید.

اصول ارایۀ نظریات مؤثر

نظریات باید همیشه سازنده، و آمیخته با احترام بوده و هدف آن تقویت سلوک و رفتار دلخواه و تغییر سلوک غیرمطلوب باشد.

بعوض ارزیابی نمودن بهتر است توضیح دهید: قضاوت محصول نگرش شما به جهان میباشد که ممکن شخص دیگری به آن باور نباشد؛ درحالیکه توضیح دادن یک شیوۀ غیرجانبدارانه است و دیگران ضرورت رد نمودن آنرا احساس نمیکنند.
بالای چگونگی سلوک تمرکز کنید، نه بالای شخص: همیشه روی افغال اشخاص حرف بزنید، نه در مورد خصوصیات فردی یا شخصیت شان.
بالای طرز سلوک مشخص، ترجیحاً "همینجا و همین الان"، تمرکز کنید: کوشش کنید تا نظریات تان به موقع و مشخصاً در مورد طرز سلوک باشد.
بالای تجربۀ قابل لمس تمرکز کنید: گمانه زنی ها در مورد اینکه چرا یک شخص یک کار مشخص را انجام داد در اکثریت موارد غلط بوده میتوانند و میتوانند سبب بوجود آوردن حالت دفاعی گردند. بالای آنچه اتفاق افتاده تمرکز کنید.
بالای سلوکی تمرکز کنید که گیرنده در مورد آن چیزی کرده بتواند: برای جلوگیری از دلسردی بالای آنچه آنها تغییر داده میتوانند تمرکز کنید، نه بالای چیزهاییکه خارج از کنترول آنهاست.
نظریات محدود ارایه کنید: یک جلسه را با ارایۀ نظریات تان اضافه بار نسازید.
وقت ارایۀ نظریات باید درست تعیین شده باشد: نظریات معمولاً در اولین فرصت بعد از صدور یک سلوک یا رفتار بیشترین مؤثریت را داشته میباشند. ببینید که آیا نظریات بصورت دقیق پذیرفته شده اند یا خیر.



ستراتیژی های ارایۀ نظریات

در مورد همبرگر یا ساندویچ نظریات فکر کنید. نظریات سازندۀ ساندویچ (پرکنندۀ خالیگاه) میان دو بندل نظریات مثبت (نان). بطور مثال: "از طریقۀ که با تبصره های فلان اشتراک کننده برخورد نمودید خوشم آمد. کار تان بسیار هوشمندانه بود. با این حال کوشش کنید که از مسیر خارج نشوید و همیشه بالای نکات اصلی تمرکز کنید. فکر میکنم اختتامیۀ تان فوق العاده بود."

توجه کنید که در نظر فوق چگونه از استعمال کلمات "اما"، ". . . به هر حال" برای ربط دادن نظریات مثبت و سازنده اجتنناب گردیده است. این نوع سبک شنونده را آگاه میسازد که یک موضوع منفی آمدنیست. استفاده از جملات جداگانه را تمرین کنید.





این موضوع به همکاری محترم نعیم شهریار غرض مطالعه دانشجویان این رشته بزرگ تحصیلی فراهم گردیده است. نعیم شهریار دانشجوی سمستر دوم سال اول دانشکده ژورنالیزم بوده و در مونتاژ برنامه های خبری و تفریحی یکی از تلویزیون های پر بیننده خصوصی نیز همکاری دارد. نعیم شهریار یکی از دانشجویان میباشد که غرض آموزش مونتاژ به دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه لوند کشور سویدن سفر نموده است

Thursday, July 10, 2008

لطف الله لطفی نیز دانشجوی سمستر دوم سال اول میباشد. به عنوان یک دانشجوی فعال ایشان روی تشکیل اتحادیه دانشجویان با ابتکار فعالیت مینمایند. لطف الله لطفی تا اکنون مطالب و موضوعات گوناگونی را به قلم خود نوشته و یا آنرا برگردان نموده است که تعداد آن در روزنامه ها و گاهنامه های کشور اقبال طبع را دریافت نموده اند.



سرقت ادبى چه است؟

مقدمه
از آن جايکه محصلين اکثراً در مورد اينکه يک چيز سرقت ادبى است يا نه مشوش ميباشند، من اين نشريه را تهيه نموده ام تا شما را در فهم چيزيکه قابل قبول باشد کمک نمايد. درين رابطه بعضى ساحات مبهم وجود اگر شما سوالاتى داشته باشيد، از استاد خود پرسان نمائيد. سرقت ادبى يک معضله بسيار جدى ميباشده که دليل خوب براى ناکامى دروس شده ميتواند. بناءً، اول پرسان نمائيد.
يک موضوع مهم ديگر آنست همينکه شما در تعليمات خويش پيشرفت مينمائيد معيار ها عالى ميگردند. منحيث يک محصل همکار از شما توقع ميگردد که نظريات خويش را داشته باشيد. معلومات را مطالعه نموده و به کلمات خويش توضيح نمائيد. اگر شما يک وظيفه را به اساس کاپى نمودن مواد تکميل نمائيد، شما نشان ميدهيد که چيزى را نفهميده ايد. صرفاً شما چيزى را که کتاب درسى ميگويد تکرار مينمائيد. اين کار نشان نميدهد که شما چيزى را فهميده ايد.


تعريف:


اجازه بدهيد که با يک تعريف آغاز نمائيم:
پلى جه رايز، فعل): سرقت و تکميل نمودن نظريات يا کلمات اشخاص ديگر و وانمود دادن آن منحيث نظريات خود: استفاده نموده از محصول ايجاد شده بدون اينکه به منابع اصلى آن پول پرداخته شود يا به آن اعتبار داده شود: مرتکب شدن سرقت ادبى: ارائه نمودن منحيث نظريه يا محصول جديد و اصلى که از منابع موجوده سرچشمه گرفته.
- pla·gia·riz·er ، اسم – سارق ادبى

از جانب: دکشنرى ويبستر جديد ، چاپ نهم (سپرنگ فيلد، مه: ميريم ۱۹۸۱، صفحه ۸۷۰)
چه بايد کرد
حالا اين براى شما چه مفهوم را ارائه مينمايد؟
نخست ازهمه، اين موضوع غيرقابل قبول است که از يک کتاب، روزنامه، مجله يا ساير منابع چاپ شده چيزى کاپى گردد. گستاخ ترين مثال آن مستقيماً کاپى نمودن کدام چيز کلمه به کلمه ميباشد. اين مهم نيست اگر يک عبارت باشد. اگر از شما نيست، نه از آن استفاده نمائيد و نه آنرا در نقل قول منحيث مٶخذ جابجا نمائيد. براى اجراى اين کار طرق مختلف وجود دارد. چيز مهم اين است که به خواننده گفته ميتوانيد که کدام چيز از شما است و کدام چيز از کسى ديگرى است.
براى نقل قول مختصر، از علامات نقل قول در جمله استفاده نمائيد. مثال آن کلوروفلورو کاربن ها "CFC's است: اين مرکبات در رابطه به تخريب زون هاى ستراتوسفير موضوع قابل نگرانى ميباشد [بونس، ان. کيمياى محيطى (ويني پگ: ويرز، ۱۹۹۴، صفحه ۱۹)]
براى نقل قول طويل مناسب خواهد بود اگر تمام نقل قول به خط درشت برجسته گردد.
کلورو فلورو کاربن ها، CFCs : اين مرکبات همچنان در رابطه به تخريب زون هاى ستراتوسفير موضوع قابل نگرانى ميباشد (فصل دوم). مانند اکسايد سوديم (N2O)، آنها در طبقه تحتانى اتموسفير تا نشين نميگردند، مگر جذب کننده اشعه قرمز ميباشند. تا سال ۱۹۶۴، غلظت هاى تروپوسفير سه مرکبات عمده تجارتى کلوروفلورو کاربن ها CFC ........

[بونس، ان. کيمياى محيطى (ويني پگ: ويرز، ۱۹۹۴، صفحه ۱۹)]
دليل ديگر استفاده از مٶخذ عبارت از نشان دادن اين نکته است که شما از کجا معلومات حاصل مينمائيد. وقتيکه شما يک حقيقت را بيان مينمائيد، بجز اينکه معلومات عمومى باشد، شما بايد بگوئيد که از کجا سرچشمه ميگيرد. در غير آن، يک خواننده دقيق کدام طريقه ندارد که بيانيه شما را تفکيک نمايد. اين کار شايد موضوعى باشد مبنى براينکه تصميم گرفته شود که معلومات عمومى کدام است، مگر بخاطر داشته باشيد که شنونده شما کي است. طور مثال عکس العمل شما در برابر بيانيه چه است:
ويتلن هر سال ۱۵۰ ميليون تن ميتان را ارسال مينمايد [بونس، ان. کيمياى محيطى (ويني پگ: ويرز، ۱۹۹۴، صفحه ۱۸)]


بدون مٶخذ چرا شما بايد بالاى من باور داشته باشيد؟
مثال هاى فوق الذکر شايد واضح آشکار گردد. اگر شما کدام چيزى کلمه به کلمه استعمال ميمنائيد، اين نکته بايد بيان گردد. چيز ها اندکى روشن ميگردد وقتيکه شما يک چيز را تفسير مينمائيد. براى اين مشکل يک راه حل ساده موجود ميباشد. تعبير و تفسېر ننمائيد! صرفاً نوشته کسى ديگرى را استعمال نمائيد اگر هدف شما را برآورده ميسازد. صرفاً از نوشته کسى ديگر استفاده نمائيد وقتيکه شما ميخواهيد دقيقاً نقل قول نمائيد که چه را آنها تحرير نموده اند. اگر هدف شما اين نباشد، کلمات خود را استعمال نمائيد.
اين کار از هرنوع ابهام در مورد اينکه کى آنرا تحرير نموده جلوگيرى مينمايد. على الرغم اين گفته ها شما نميخواهيد که کسى شما را متهم به سرقت ادبى نمايد.
شما بايد بياموزيد که چطور به سبک خود تحرير نمائيد. شما شايد تحت تٲثير مٶلفين قرار گيريد وقتيکه شما يک موضوع را براى دانستن واضح و آسان دريابيد، مگر نوشته شما بايد نوشته خود شما باشد. تقليد از ديگران يک تمرين توليدى نميباشد. شما صرفاً بيايد بياموزيد که چطور کاپى نمائيد.
يک معلمى که کار شما را ميخواند يا درجه بندى مينمايد علاقمند ميباشد که شما چقدر نظريه را درک نمائيد. من علاقمند نيستم که شما از کتاب درسى توضيحات را کاپى نمائيد. من ميدانم که مٶلف کتاب ميداند که چرا من کتاب را انتخاب نمودم. من بايد بدانم که شما چه را فهميده ايد.
فهميدن و آموختن نسبت به ادا کردن دوباره يک چيز که شما شنيده ايد حاير اهميت ميباشد. تحرير يک تمرين موجوده است که استعداد شما را مبنى بر توضيح يک موضوع آزمايش مينمايد. من اکثراً فکر ميکنم که چيزى را مى آموزم، بناءً، من کوشش مينمايم که آنرا به تفصيل روى کاغذ بنويسم . اين يک بخش مهم آموختن است.

حق مالکیت معنوی- برگردان توسط صادق صدیق

محترم محمد صادق صدیق دانشجوی دانشکده ژورنالیزم سمستر دوم سال اول میباشد و با داشتن دانش زبان های انگلیسی، عربی و روسی توانسته است مقالات و موضوعات متنوع را تا اکنون برگردان نموده و در دسترس دانشجویان قرار دهد. ایشان اخیراً موضوعی را تحت عنوان حق مالکیت معنوی برای وبلاگ فراهم نمودند که ما با سپاسگذاری از ایشان در انتظار همکاری های خیلی ها ارزنده و بسیار گرانبهای ایشان در آینده ها میباشیم.



حق مالکیت معنوی – هدايات اساسى

حقوق استعداد فکرى وسيعاً عبارت از آن حقوقى است که به خلق کنندگان ومالکين آن کار هاى اعطا ميگردند که منتج به خلاقيت فکرى بشرى ميگردد. اين کار ميتوانند که در عرصه صنعت، علم، ادبيات و هنر باشند. همچنان اين کار ها ميتوانند که بشکل اختراع، کتاب خطى، تسلسل سافت وير، يا اسم يک تجارت باشد.

عموماً، هدف از حقوق استعداد فکرى عبارت از حق حفاظت حق طبع و نشر مٶلف در کارهاى وى ميباشد و در عين زمان به مردم عامه اجازه ميدهد که به خلاقيت وى دسترسى داشته باشند. حقوق استعداد فکرى اين تعادل را توسط بکار برد محدوديت هاى زمانى بالاى وسيله هاى مٶلف که کار مشخص را کنترول نمايد برقرار مينمايد. قانونى که خلاقيت، استفاده و کنترول کار هاى محافظت شده را تنظيم نمايد بنام قانون استعداد فکرى ناميده ميشود.

ا نواع حقوق مالکیت معنوی
اصول حقوق استعداد فکرى قرار ذيل ميباشند:

حق طبع ونشر
حق امتياز
نشان هاى تجارت
حقوق طرح
حق تکميل نمودن
قانون معلومات محرم

اين سند بالاى حق طبع و نشر، و آن عرصه حقوق استعداد فکرى تمرکز مينمايد که به کار هاى تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى ارتباط داشته باشد. همچنان اين سند به خواننده در عرصه چهارچوب حقوقى قانون طبع و نشر بصيرتى را منحيث وسيله حفاظت کار يک شخص ارائه مينمايد.

حق طبع و نشر چه است؟
حق طبع و نشر يکى از شاخه هاى کليدى قانون استعداد فکرى ميباشد و اين حق بيان نظريات را محافظت مينمايد. براى يک کار بخاطر اينکه حق طبع و نشر حاصل گردد، اين کار بايد اصلى باشد و بشکل مادى ارائه گردد. همينطور حق طبع و نشر بالاى ايجاد کار قابل اجرا ميباشد. اين حق بصورت اتوماتيک بوجود مى آيد و در برطانيه اگر کسى را قبلاً در ارتباط به کار حق طبع و نشر راجستر ننمايد اين حق محفوظ ميگردد.

قوانين در مورد حق طبع و نشر
فعلاً، قانون حق طبع و نشر در برطانيه توسط قانون تصويب شده ۱۹۸۸ حق طبع و نشر، طرحه ها و امتيازات کنترول ميگردد. بخش اول اين سند قانون حق طبع و نشر را مورد بحث قرار ميدهد. درين قانون اصلاحات مختلف صورت گرفته است و اصلاحات اخير اکتوبر ۲۰۰۳ در نظرداشت تا قانون مذکور را با رهنمود کميسيون اروپايى در مورد حق طبع و نشر و حقوق مربوطه آن در جامعه اطلاعات (رهنمود حق طبع و نشر کمييسون اروپايى) ۲۰۰۱ و آن چالشهاى وفق دهى دهد که توسط انترنت وضع گرديده است. در رابطه به قانون حق طبع ونشر برطانيه عضو معاهدات و ميثاق هاى بين المللى ميباشد. همچنان قانون فوق الذکر در مواقع مختلف اصلاح گرديده تا با احکام معاهدات بين المللى هم آهنگ گردد.

ارتباط حق طبع و نشر جهت تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى

حق طبع و نشر براى تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى بسيار مهم ميباشد زيرا آنها استعمال کنندگان، توليد کنندگان و نشر کنندگان آن معلوماتى ميباشند که جهت کم نمودن مسئوليت حقوقى و زياد نمودن بهره بردارى ضرورى ميباشند. بطور مثال، ويبسايت جهانى نشر عامه اين معلومات را بطريقه فوق العاده شامل مينمايد. آنهاى که در عرصه تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى کار ميکنند هميشه بايد آگاه باشند که کار ايشان مواد حق طبع و نشر را شامل نمايد. مواد نشراتى (بطور مثال محتويات انترنتى، سافت وير، ژورنال يا ديتابيس مرتبط به انترنت) که بصورت آزاد در انترنت موجود ميباشند اين مفهوم را ارائه نمينمايد که بصورت رايگان مورد استفاده قرار گيرند. اکثريت اين مواد تحت شرايط و ميعاد هاى معين فراهم ميگردند. يک شخص بايد همواره متيقن گردد که استقاده از مواد مرتبط به انترنت بايد با آن شرايطى استفاده مطابقت نمايد که توسط دارنده حقوق آن تصريح گرديده.

مستحق بودن به حق طبع و نشر
يک کار وقتى براى تحفظ حق طبع و نشر واجد شرايط ميگردد که:
۱. طورى باشد که تحت قانون تصويب شده (ذيلاً مراجعه شود) توسط حق طبع ونشر حفاظت گردد.
۲. به يک شکلى ثبت شده باشد – بطور مثال بشکل تحريرى توسط ثبت صوتى، يا در ډسک کمپيوتر و يا بشکل چاپ.
۳. ايجاد کننده آن تبعه برطانيوى باشد و يا براى اولين مرتبه در برطانيه طبع شده باشد.
۴. کار درجه شرايط اصليت را برآورده نمايد. يک کار وقتى اصلى ميباشد که مهارت کارى و تست داورى در مورد ايجاد آن بکار برده شده باشد.


کار هاى که توسط حق طبع و نشر مصئون ميگردند
انواع کارهاى حق طبع و نشروسيعاً به کتگورى هاى ذيل تقسيم ميگردند:

۱. ادبيات اصلى، کارهاى هنرى دراماتيک يا کار هاى موسيقى،
۲. ثبت هاى صوتى، فلم ها يا نشرات، و
۳. ترتيبات چاپى نشريه هاى طبع شده.

همچنان کارهاى ادبى مشتمل بر موارد ذيل ميباشند:

الف) به استثنى ديتابيس يک جدول يا تٲليف ديگر
ب) يک پروگرام کمپيوتر،
ت) مواد طرح مقدماتى براى پروگرام کمپيوتر، و
ث) يک ديتابيس

کار دراماتيک مشتمل بر رقص يا نمايش بدون گفتگو ميباشد. کار موسيقى مفهوم هر کارى که شامل موسيقى باشد ارائه مينمايد مگر به استثنى کلمات و موسيقى بيت.

حقوقى که توسط حق طبع و نشر اعطا ميگردد
.
حق طبع و نشر آن حقوق معينى را اعطا مينمايد که منحصر به مالک آن باشد. به اساس اين حقوق، مالک حق طبع و نشر امور ذيل را اجرا کرده ميتواند:
الف) ميتواند که کار را کاپى نمايد
ب) کاپى هاى کار را به مردم عامه صادر کرده ميتواند
ت)کار را به مردم عامه به کرايه يا قرض داده ميتواند
ث) کار را در حضور عامه اجرا، نمايش يا ادا کرده ميتواند
ج) کار را با مردم عامه افهام و تفهيم کرده ميتواند – اين کار مشتمل بر نشر کار و همچنان انتقال الکترونيکى آن ميباشد، و
چ) عمليه تطابق کار را اجرا مينمايد و يا در ارتباط به وفق دهى ميتواند هرکدام از امور فوق الذکر را اجرا نمايد.

مردم عامه که در مٶسسات تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى باشند بنام مامورين و محصلين همان مٶسسه ياد ميشوند. بناءً، اين امر براى مردم عامه تحت حق افهام و تفهيم تخلف خواهد بود اگر در انترانت يا انترنت آن شامل گردند، محصلين يا مالکين طبع و نشر ميتوانند بدون اجازه آنها کار نمايند.

حق طبع و نشر ميتواند بصورت جداگانه يا دسته جمعى منحيث بخش بزرگ هر کار مخصوص باقى بماند. بطور مثال، عناصريکه يک ويبسايت را تشکيل ميدهد شايد صفحه ويب، عنوان، صداى مصنوعى، تصوير يا عکس ها را بروى صفحه و آدرس و يا در دايره اسم شامل نمايد. به استثنى حق طبع و نشر بروى ويبسايت، هرکدام ازين بخش هاى بزرگ حقوق جداگانه براى مالکين آنها اعطا مينمايد.

مالکيت حق طبع و نشر – کى چه را در کار حق طبع و نشر تصاحب ميگردد؟
مالکيت حق طبع و نشرميتواند بصورت اتوماتيک يا وسيله هاى انتقال مالکيت از طريق يک وظيفه، مجلس مخفى يا جواز بوجود آيد.

مالک حق طبع و نشر: اولين مالک حق طبع و نشر در يک کار همان شخصى است که کار را ايجاد نموده. مالکيت مشترک شايد وقتى بوجود آيد جايکه بيشر از يک مٶلف در ايجاد کار شامل باشند.

مالکيت حق طبع و نشر در کمپيوتر کار ها را ايجاد مينمايد: در حالت کار هاى ايجاد شده کمپيوترى، ايجاد کننده شخصى است که ترتيبات لازمه که براى ايجاد کار لازمى ميباشد بعهده ميگيرد.

مالک حق طبع و نشر در داخل تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى: مستفيد شوندگان مالکيت حق طبع و نشر در تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى ميتوانند که خود مامورين (لکچر، تحقيقات، عمومى) آن باشند، به استثنى قرارداديان و محصلين. حق طبع و نشر شايد توسط مامورين هنگام ياداشت هاى لکچر يا مواد تدريسى تصاحب گردد شايد منحصر به يک مٶلف باشد يا بصورت مشترک با قرارداديان خارجى و محصلين شايد حق طبع و نشر را در جمع آورى اطلاعات براى نوشتن اسناد خود تصاحب نمايند.

مالکيت حق طبع و نشر در روابط استخدام کننده و مستخدم: حق طبع و نشر کار هاى که در جريان استخدام ايجاد ميگردند توسط استخدام کننده تصاحب ميگردد بجز اينکه کدام موافقتنامه بغير آن صورت گرفته باشد. علاوتاً، مالکيت حق طبع و نشر مربوط اين سوال ميگردد که آيا کار مورد نظر در جريان استخدام توليد گرديد يا نه.

مالکيت حق طبع و نشر توسط کارمندان: مالکيت حق طبع و نشر کارهاى که توسط کارمندان تحصيلات عالى ايجاد گرديده مربوط به اين سوال ميگردد که آيا ايجاد کار مذکور در ساحه مشخصات وظيفوى وى شده يا نه. مقرره بدون در نظرداشت اين سوال که آيا کارمندان جهت توليد کار از منابع استخدام کننده استفاده نموده و آيا کار مورد نظر در جريان ساعات دفتر کارمندان توليد گرديده بکار ميرود. اين مسئله در داخل تحصيلات عالى اهميت بسيار زياد دارد. اکثر فرهنگيان در مٶسسات مضامينى را بشکل مقاله ها و ساير نشريه ها در جريان ساعات دفتر توليد مينمايند در حالکه از سامان آلات مٶسسه استفاده مينمايند. در بعضى حالات، مشخصات وظيفوى وى شايد صرف به وظيفه تدريس يا لکچر ارتباط داشته باشد. درينجا حقيقت اين است که مٶسسات تحصيلات عالى به اساس پيمان نامه صريحاً از حق طبع و نشر در موادى که توليد گرديده با در نظرداشت صلاحيت وظيفوى صرف نظر مينمايد. امر منطقى درينمورد اين خواهد بود که به اکادميسين اجازه داده شود که در کار حق طبع و نشر را داشته داشته باشند تا وى تشويق گردد که بيشتر مواد را توليد نمايد که بدين ترتيب اعتبار مٶسسه نيز زياد ميگردد.همچنان اين امر ملاحظه شده ميتواند که توليدات عامه فعلاً در مشخصات وظيفوى اکثر مامورين اکادميک گنجانيده شده تا اعتبار مٶسسات تحصيلات عالى را از طريق نشريه ها در ژورنال ها ارتقا بخشد. همچنان قابل یاد آوری است که کارمندان اکادمیک اکثراً حق طبع و نشر خویش را به ژورنال های اکادمیک میدهد و مؤسسات آنهاجهت وجه اشتراک به ژورنال های تأدیه مینمایند که حاوی آن مقالاتی باشند که از نگاه حقوقی اولین مالک وی باشد.

مالکیت حق طبع و نشر در تحقیقات مشترک: در حالت تحقیقات مشترک و مشارکت میان مؤسسات تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی و سایر مؤسسات دیگر، مالکیت حق طبع و نشربصورت مشترک متعلق به همه آنها میگردد. در چنین حالت اکثراً یک موافقتنامه این مشارکت را تنظیم مینماید، بناءً، حقوق مالکیت قابل تشخیص میباشند.

مالکیت حق طبع و نشر توسط محصلین: روابط میان محصلین و مؤسسات تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی به اساس قرارداد خاص بمیان می آید. این موافقتنامه ها که در اسناد (بطور مثال اطلاع نامه) دارای میعاد ها وشرایط مختلف میباشند میان جانبین منظور میگردند. در صورت نبودن میعاد ها و شرایط خاص درین اسناد، مالکیت حق طبع و نشر کاری که توسط محصل ایجاد گردیده معمولاً مربوط به محصل میگردد. بناءً، حق مؤسسات تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی بصورت بهتر حفظ خواهد گردید اگر در اطلاع نامه یا کتاب دستی محصل بیان شود که مؤسسه حق طبع و نشر کار های معین را که توسط محصلین ایجا میگردد تصاحب خواهد نمود (بطور مثال، دیتابیس، سافت ویر و نشریه های رساله ). یک انتخاب عملی که طی آن مؤسسات تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی و محصلین آنها از منفعت تشریک مساعی مستفید گردند اجازه دادن به محصلین خواهد بود تا حق مالکیت کار های خویش را نگه دارند و توسط بخششي یا عاید جبران گردند و مؤسسات تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی حق خواهند داشت تا از کار ها استفاده نمایند (مانند نشر کار یا استفاده از آن منحیث مواد تدریسی).

حقوق اضافي:

حقوق مربو‌طه: اجرا کنندگان کارها، تولید کنندگان فونوگرام و مؤسسات نشراتی توسط حقوق مربوطه محافظت میگردند.

حق اخلاقی: حقوق انحصاری یک مالک حق طبع و نشر میتواند که فروخته یا به کسی داده شود. به استثني این حقوق، یک نفر مالک حق ‌طبع ونشر آن حقوق معینه را اعطا مینماید که در نزد ایجاد کننده اصلی آن موجود میباشد و بالاي مالکین بعدی آن تأثیر وارد مینماید که چطور به کار رسیدگي نمایند. این نوع حقوق بنام حقوق اخلاقي یاد میگردند.
حقوق اخلاقي متشکل از:
حق ایجاد کننده که منحیث مؤلف کار شناسایی میگردد (همچنان بنام حق نسبتی یا حق اصلی یاد میشود).
حق اعتراض به روش توهین آمیز (ممانعت از هرنوع تحریف یا قطع)در رابطه به کار وی یا اجراات توهین امیز که باالاخره افتخار یا اعتبار وی را متضرر میسازد (همچنان بنام حق حرمت یاد میشود).
حق اعتراض به نسبت دادن جعلی، یعنی حق اینکه بنام مؤلف کاری که وی آنرا ایجاد نمود نامیده نمیشود.

یک مؤلف میتواند که در مورد کار های توزیع شده بروي صفحه انترنت با استفاده از حقوق الکترونیکی اداره معلومات از حق اخلاقی خود استفاده نماید. اداره معلومات هر معلوماتی میباشد که کار، مالک حق طبع و نشر آنرا شناسایی مینماید یا معلوماتی را در مورد میعاد ها وشرایط استفاده یا هر اطلاعات دیگر که چنین معلومات را ارائه نماید فراهم مینماید (بطور مثال© JISC Legal 2006 ). قانون حق طبع و نشر این عمل را که عمداً چنین معلومات را حذف یا تحریف نماید یا کاپی چنین کار را به اطلاعات عامه بدهد منحیث تخلف تلقی مینماید.


میعاد محافطت حق طبع و نشر
میعاد حق طبع و نشر مربوط به نوع کار مورد نظر میباشد. در ذیل مثال های بعضی از کار ها داده شده است.

کار هاي ادبی، دیموکراتیک، موسیقي و هنری: طول عمر مؤلف + میعاد ۷۰ ساله از اخیر سالی که مؤلف فوت مینماید.
کار های ایجاد شده کمپیوتر: ۵۰ سال از تاریخ ایجاد کار. یک کاری که فرض میگردد که ایجاد شده کمپیوتر است جایکه مؤلف بشری موجود نباشد.
ثبت صدا: ۵۰ سال از اخیر سالی که صدا ایجاد یا نشر گردیده.
نشرات – ۵۰ سال از اخیر سال نشرات.
ترتیبات فن چاپ نشریه های چاپ شده: ۲۵ سال از اولین سال طبع

تخلف از حق طبع و نشر
چه وقت از یک کار تخلف صورت میگیرد؟ از حق طبع و نشر وقتی تخلف صورت میگیرد که حقوق منحصره یک مالک توسط جانب دیگر بدون موافقه یا اجازه مالک اجرا گردد. این تخلف بنام تخلف اولیه یاد میشود. فراهم نمودن نسخه ثانوی که تخلف از حقوق منحصره را نشان دهد یا مساعدت نمودن در ساختن یا توزیع کاپی های جعلی منحیث تخلف تلقی میگردد و بنام تخلف ثانوی یاد میشود.

ساختن کاپي های مؤقت: دیدن صفحات انترنتی زیاد جهت ایجاد کاپی مؤقتی صفحات ویب در ذخیره گاه کمپیوتر. تا سال ۲۰۰۳، چنین کاپی های مؤقتی منحیث کاپی های تخلف در نظر گرفته میشد. بازهم قانون جدید شرایط را تغیر داد. این قانون واضحاً بیان مینماید که ساختن کاپی های مؤقت منحیث تخلف نمیباشد تا وقتیکه این کاپي زود گذز باشد، اهمیت اقتصادی نداشته باشد و صرف برای انتقال کار و برای استفاده قانونی صورت گرفته باشد. عین قانون در قسمت ارسال نمودن کار حق طبع و نشر از طریق فکس نیز بکار برده میشود.

استثناات در برابر تخلف
قانون حق طبع ونشر یک فهرست استثناات و دفاعیه های اساسی را فراهم مینماید. این قانون استفاده کارهاى حق طبع و نشر را در شرایطی اجازه میدهد که منحیث نمایشی باشد، اگر توسط جواز اجازه داده شود ویا اگر تحت رهنمایی یا اطلاعیه حق داران آن اجازه داده شود.

اجراات مساویانه با کار حق طبع و نشر یکی ازین سه اجراات اجازه داده شده را تشکیل میدهد. هدف معامله مساویانه در بعضی شرایط که در تعلیمات بیشتر و تحصیلات عالی مهم میباشد در ذیل طور مفصل ارائه گردیده است:

تحقیقات یا مطالعه خصوصي: تحقيقات يا مطالعه خصوصى دسته جمعى نبوده بلکه اجراات انفرادى ميباشد. قانون حق طبع و نشر موجوده برطانيه جهت تحقيقات يا مطالعه خصوصى به کاپى نمودن کار ها اجازه ميدهد صرف زمانى که هدف غير تجارتى داشته باشد. همچنان قانون مذکور تقاضا مينمايد که تصديق کافى به منبع که از آن کاپى اخذ ميگردد بايد داده شود وقتيکه اين کاپى در تحقيقات يا مطالعه خصوصى استعمال ميگردد. در تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى براى کارمندان اکادميک و محصلين تحقيقاتى اين کار تعهد استفاده از حق احضار را در جريان نشريه ها ميدهد. يگانه استثنى در شرايطى ميباشد جايکه تصديق براى دروس عملى ناممکن باشد.

اهداف تعليماتى: معامله منصفانه با کار هاى حق طبع و نشر در محيط تعليماتى اجازه داده ميشود اگر منبع تصديق نمايد، و از طريق وسيله هاى ريپروگرافيک (بطور مثال فوتوکاپى متعدد، فکس نمودن، سکن نمودن) صورت نگيرد و همچنان هدف تجارتى نداشته باشد. همينطور، يک استاد در مٶسسه تحصيلات عالى تجارتى (بطور مثال مٶسسات انتفاعى) به محصلين هدايت ميدهد يا کارمندان کورس هاى آموزشى شرکت خارجى بايد آگاه باشند که در رابطه به نشريه ها و مواد درسى براى چنين حوادث بايد اين رهنمود ها را ملاحظه نمايند. براى استادانى که در ايجاد اوراق امتحان شامل اند، قانون از ايشان تقاضا مينمايد تا تصديق هاى کافى موضوعات کاپى شده جايکه عملى باشد شامل نمايد. محصلينى که اين سوالات را در امتحانات جواب ميدهند خوشبختانه از چنين تقاضا ها معاف ميباشند. همچنان قانون مذکور ثبت نشرات ويب را توسط تٲسيسات تعليماتى نيز احتوا مينمايد. در ابتدا جهت ثبت نشرات انتقال داده شده، مٶسسات تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى به جواز ERA ضرورت دارند. در صورت نبودن چنین جواز، مٶسسات تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى میتوانند از نشرات زمانی استفاده نمایند که آنها ثبت اطلاعات را تصدیق نمایند یا آنرا برای مقاصد غیر تجارتی استفاده نمایند و همچنان آنرا صرف به آن اشخاصی انتقال دهد که دربنیاد موسسه تعلیماتی قرار داشته باشند. در عمل، این کار مٶسسات تعليمات بيشتر و تحصيلات عالى تجارتی (بدون ERA) را از ثبت و نشر دوباره محتویات از طریق انتقالات الکترونيکى فاصله بعید برای مقاصد آموزشی به روی انترنت و انترانت جلوگیری کرده میتواند.

استفاده از کتابخانه:
کاپي نمودن از کتاب های داخل کتابخانه ها توسط استفاده کنندگان آنها (کارمندان یا محصلین) یک معامله منصفانه است صرف زمانی که این کار برای تحقیقات یا مطالعه شخصی جهت مقاصد غیر تجارتی باشد. این کار مستلزم آنست که استفاده کننده فورمه اظهار نامه حق طبع و نشر را امضا نماید قبل ازینکه درخواست نماید تا این نکته تائید گردد که استفاده از کتاب صرفاً برای مقاصد غیر تجارتی میباشد.

انتقاد و بررسی: انتقاد و بررسی منصفانه تحت قانون جدید اجازه داده میشود صرف زمانیکه توام با سپاسگذاری کافي باشد و کار برای مردم عامه فراهم گردد.

ازنگاه بصری مردم متضرر شده: قانون جدید توقعاتی خاصی را برای مردم متضرر شده ایجاد نموده است. یک شخصی که از نگاه بصری متضرر شده باشد یا مؤسسات تعلیمات بیشتر یا تحصیلات عالی شاید کاپی های را به شخص متضرر شده بصری تولید نماید اگر این کاپی ها برای استفاده شخصي وي باشد.
مگر این کار تابع شرایطی است که شخص متضرر شده بصری یا مؤسسه ماستر کاپی قانونی (آورده یا قرض گرفته باشد) داشته باشد و همان کاپی کار از نگاه تجارتی فراهم نگردد. یک استثنی اضافی آن است که فراهم کنندگان به اشخاص متضرر شده بصری اجازه میدهد که چندین کاپی ها را تولید نماید اگر مؤلف کتاب تصدیق نماید و اگر ساختن کاپی در بهره برداری قانونی کار مداخله ننماید.

۱۴. تطبیق حق طبع و نشر
مالک حق طبع و نشرجهت تطبیق حق طبع و نشر در یک کار خود از چاره ها و حقوق کمکی قابل ملاظه مستفید میگردد.جهت اجرا کردن حق خویش، وی میتواند که محکمه را وادار به جبران خسارات نماید، حکمی را صادر نماید که جهت تأدیه منفعت ها / جهت اعطای حکم که طی آن مواد غیر قانونی تخریب يا تحویل داده شود متخلف را از اجرای فعالیت متخلف یا نادرست باز دارد. به استثنی این، تخلف از حق طبع و نشر شاید در ارتباط به تخلف جنایی دزدی هنری باعث فتواي جنایی گردد.