Monday, August 4, 2008

گمانه زنی ها در مورد پرسشهای امتحان فوتوژورنالیزم

همصنفان عزیز سلام. احتمالاً گمانه زنی ها و بحث ها روی چگونگی پرسشهای مضمون فوتوژورنالیزم سمستر دوم سال اول افکار شما را فراگرفته باشد. اینک فشرده از پرسش و پاسخ را برای شما گرد آوردیم تا محتویات عمده نظری این مضمون را مطالعه نمایید و تمرکز بیشتر را روی جنبه بصری و عملی این مضمون مبذول بدارید. لطفاً در قسمت تصحیح پرسشها و پاسخها در بخش نظریات افکارتان را با ما شریک سازید. باید خاطر نشان گردم که در متن تایپ شده با اشتباهات املایی و تکرار در نبشتار مواجه شوید که قبلاً از شما در مورد این نارسایی پوزش میخواهیم.
عکس و عکاسی در زندگی پیشرفته امروزی کدام جایگاهی دارد و در کدام عرصه های زندگی :1
بکار میرود؟ چرا عکس ها در عرصه مطبوعات بصورت وسیع مورد استفاده قرار
میگیرند؟

جواب : فوتوگرافی درزنده گی پیشرفته امروزی مقام شایسته وخاصی رااحرازنموده ودراندک زمانی ازتاریخ پیدایش خودنزدیک است تاهمه عرصه های فعالیت های بشری را احتوانماید .
هنرفوتوگرافی مخصوصاً درمطبوعات به پیمانه وسیع استفاده میشود بخاطریکه فوتوژورنالیزم منحیث یک پدیده خیلی ها موثریک عامل وفکتورقوی یا نیرومند با تاثیرگذاری بالای شعوراجتماعی جایگاه خاص پیدانموده است

هدف از تدریس مضمون فوتوژورنالیزم در دانشکده ژورنالیزم در عرصه ارتباطات اجتماعی کدام ها است؟ 2
تشخیص خصوصیات عمده فوتو ژورنالیزم. 1
2 . تشخیص مقام فوتوژورنالیزم میان انواع مختلف فوتوها
3 . فرق خصوصیات وکرکترهای عمده فوتوژورنالیزم
4 . تحلیل بررسی وارزیابی خصوصیات جایگاه نقش ونحوعملکرد های سیاسی فوتوژورنالیزم که چطوروچسان عرض اندام نموده است .

در تحلیل مسائل و پرابلم های فوتو ژورنالیزم از کدام عرصه های مشابه علوم و هنرها استفاده به عمل میاید به طور فشرده تذکر دهید؟
جواب : درحل مسایل فوتوژورنالیزم عموماً ازپرنسیب های تحقیقی ومیتودولوژیکی سائرپدیده ها مشابه اجتماعی آن اتکا صورت گیرد
بدین معنادرتحلیل مسایل فوتوژورنالیزم باید ازآثاری استفاده شود که ازطریق بنیان گذاران تیوری های مطبوعات صفحه بندی ودیزاین مطبوعات زیبای شناسی های علمی وهنرهای زیبا استفاده نمود .

4 : هدف از تصنیف عکس ها به انواع آن چیست و چکونه باید تصنیف شود
جواب : هدف ازتصنیف فوتوگرافی اینست تا فرق ومرزی را میان انواع فوتوگرافی بدانیم واصول علمی آنرا نشان دهیم
درتصنیف فوتوگرافی تمام نشانه ها . علامات وخصوصیات فوتوهامدنظرگرفته شده و طوری صورت می گیرد تا مطالعه وتحقیق بعدی رشد وانکشاف آنرامساعد سازد وبخاطریکه خوبترمطالعه کرده بتوانیم تصنیف صورت می گیرد
هدف ازتصنیف سهولت درمطالعه است .
ازدودیدگاه تصنیف کرده می توانیم
1 . ازنظردهنیت عکاس درمورد عکس
2. ازنظرعملکرد بالای شعوراجمتاع
میگویند که نقاشی و عکاسی هردو انعکاس دهنده سیمای واقعیت های عینی پدیده ها اند بگویید چه تفاوت ها و مشابهت ها میان این پدیده های انعکاسی وجود
.؟ دارد
جواب : هردوداریی عین وظیفه وهردودارایی سطح اموارکارمی کند وتفاوت انها نظربه وسائیل فرق دارد یعنی عکاسی پیروی مکتب نقاشی است که نقاشی باوسیله وافزاران توسط دست آفریده می شود اما درعکس وآفریدن عکس ها این پروسه ماشین و میکانیزه شده است .
6 آیا میتوانیم انواع فوتوها را به اساس موضوع و مضمون آنها تصنیف و یا طبقه بندی کنیم آیا عملاً این تصنیف درمورد این عکس ها ممکن است یا خیر
جواب : نظربه مضمون وموضوع تصنیف کرده نمی توانیم زیرا تمام واقعیت های عینی درجهان قابل عکس برداری میباشد بناً نمی توانیم فوتوگرافی رابه اساس موضوع ومضمون آن تصنیف کرد .
علما و فوتو ژورنالستان در عرصه عکاسی انواع فوتوها را از کدام نگاه طبقه بندی نموده اند نام ببرید 7
جواب : ازدو دیدگاه تصنیف کرده اند
1. ازنظرذهنیت عکاسان که ازنظرذهنیت عکاسان 4 نوع تصنیف وجود دارد که درانوا گوناگون تبارزنموده است چنانچه یکی ازعکاسان مصروف به اثربرداشتن تمام فوتوهارا به دونوع تقسیم می کند
الف : ایجادی . ابتکاری . یاخلاق ب : فوتوهای غیرایجادی یا غیرابتکاری یا طبعی .
انواع دیگر آن:
مستند و مستند هنری
مستند؛ علمی و هنری
تاریخ، هنری و استاتتیکی (زیبا شناسی) د
2 . عملکرد فوتوها بالای بیننده که درفوق ارزیابی شده است .
=فوتوهای ایجادی و غیر ایجادی را تعریف نمایید 8
جواب : هرگاه عکاسی دراثنای عکاسی ازذهن خودکارگرفت فوتوگرافی ایجادی واگرنگرفت غیرایجادی است فوتو های مستند و مستند هنری را تعریف نمایید 9
جواب : اگرتمایلات ذهنی عکاسی بطورنسبی یا نااگاهانه بود مستند است واگربطورآگاهانه مطلق ویا فعال درانعکاس وافعیت عینی ظاهرگردد مستند هنراست .آیا در فوتو های علمی ذهنیت عکاسان دخیل است در مورد معلومات دهید 10
جواب : با فوتوگرافی مستند رابطه نزدیک داشته اما تفاوت آنها اینست که اوفوتوگرافی علمی نظرویا دید عکاس محدود است .
ودرین آلات بکارمی رود که به آثارآنها می توان اجسام واشیای غیرقابل دید را انعکاس داد وثبت نمود.

فوتوهای هنری از نظر ذهنیت عکاسان چکونه است تعریف نمایید 11
جواب : نظرجسمانی فزیکی وروانی خودرادرانعکاس وافعیت عینی ازنظرگرفته وعملی می کند.

انواع فوتو ها را از نظر عملکرد آنها بالای افراد جامعه به چند نوع تصنیف نموده و از جمله فوتوگرافی 12
علمی را تعریف نمایید

علمی، هنری و ژورنالیستی
فوتوگرافی علمی آن است که در موارد تحلیل علمی بکار رفته و در هضم، درک و جالبیت موضوع کمک نماید. ذهنیت عکاس در فوتوهای علمی محدوداً دخیل بوده و شی با واقعیت عینی و به شکل طبیعی آن قرار داده میشود. البته برای برداشت فوتوهای علمی اکثراً نیاز به وسایل دیگر بالاتر از کمره نیز محسوس میگردد تا تمام دقت و علمیت با هدف نهفته در آن بصورت واضح معین گردد.

کارکرد فوتوهای هنری را در عرصه های هنر توضیح نمایید13
جواب : فوتوهای هنری آنست که درعرصه های هنرمورداستفاده قرارمی گیرد که هنروافعیت های عینی هضم ودرک نموده وآنرا درکناراستیتیک علمی انعکاس میدهد وهنرپرابلم های عمومی وانسانی رابطه بین طبعیت وانسان را ازنگاه موقف هنری مطالعه می نماید که عموماً پرابلم ها رابطه بین انسان وطبعیت را ازنگاه موقف خود حال می نماید ودرمطبوعات مانند . هنر . وظایف تربیه و پرورش . حس زیبای شناسی اخلاق وتکمیل همه جانبه انسانها ی آگاه هنرما میباشد .
فوتو ژورنالیزم را تعریف نموده وظایف و اشکال آنرا نام ببرید 14
جواب : بخش بخصوصی ازژورنالیزم بوده که تمام جهات وابهاد مختلف فعالیت های بشری را درعرصه های اجتماعی . سیاسی درک واقعیت های عینی پروسه های رشد وتکامل مسائیل مبرم وعمده وپرابلم های عصررا به سطح کشورها وجهان ازطریق فوتوگرافی درپهلوی متون آورنامستی انعکاس میدهد
فوتوژورنالیزم به مثابه بخشی ازژورنالیزم . نقش ووظایف پروپاگند کننده جمعی تسبع کننده جمعی وسازماندهنده جمع را ایفا می نماید .
صطلاخات ذیل را طوری که خوانده اید تعریف نمایید 15
تحقیقی، محتوا در مضمون تحقیقی، شکل در مضمون تحقیقی، وظیفه در مضون تحقیقی مضمون
مضمون تحقیقی عبارت ازانست که دروجودآن تتبع وگاوش صورت میگیرد .
محتوا . یعنی درخود شی یا پیام چه هدف نهفته است محتوانامیده می شود
شکل : آنست که بداخل ویا دروجود آن محتواگنجانیده می شود
وظیفه : آنست که نقش وارزش بخصوص اجتماعی اشکال مختلف فعالیت های بشری را تمثیل مینماید .
هدف از وحدت و یگانگی بین فوتو و متن در آثار ژورنالیستی در صفحات مطبوعات چیست بیان نمایید 16
جواب : موثریت وافکت اضافی رادرمورد درک وفهم موضوع ببارمیاورد ودرین صورت تاثیرمتقابل فوتوومتن یا روی خواننده وبیننده بیشترمیباشد .
وحدت و یگانگی بین فوتو و یک خبر کوتاه چکونه برقرار میگردد البته دریک صفحه روزنامه 17
جواب : هدف تصویرزمان ومکان آنرابیان می کند وکواردینات آنراواضح میسازد.وحدت بین فوتو و متن در ژانر های ادبی هنری مطبوعات چگونه برقرارمیشود 18
جواب : دراین حالات وحدت میان فوتومتن نهایت مغلق می باشد که متن فوتورا مشایعت وهمراهی وبدرقه می کند درین صورت است که درپهلوی چنین متون ژورنالیستی یک فوتوکافی نبوده بلکه چندین فوتوی ژورنالیستی که بیانگرلحظات متعدد متن ژورنالیستی مذکورباشد متن رامشایعت وهمراهی مینماید

آیا در نظر گیری وحدت میان فوتو و متن در صفحات مطبوعات کدام فایده داردهدف آن چیست 19
جواب : اگروحدت بین فوتو وعکس درنظرگرفته نشود ضعف رانشان میدهد.
خواننده وبیننده بادیدن عملی فوتواین همه معلومات واطلاعات را می پذیرد واگربین فوتوومتن وحدت نباشد تضادواقع میشود .
واگربین فوتوومتن وحدت باشد مامی توانیم بسیارسهل وخوبی موضوع به درستی درک وهضم کنیم که عکس درمطبوعات را مثل یک شواهد عینی این وظیفه می باشد 20 چاپ فوتو های علمی در نشریه های معتبر علمی و نشریه های اجتماعی سیاسی چی تغیرات درمتن موضوع تغیرات ببار میاورد توضیح نمایید
جواب : چاپ فوتوهادرنشریه های معتبر همیشه مغلق وخاصیت عملی خودرا حفظ می کند زیرا نشریه های معتبر علمی رویه علمی دارند بناً چاپ فوتوها رسمی بدون کدام کاستی خصوصیات خودراحفظ می کند .
ودرنشریه های خبری وسیاسی نحوه عملکرد فوتوهای علمی تغیرمی نماید ودگرگونی های راازنظرارزش علمی خود متقبل می شوند.
21 چاپ و کاربرد فوتو های هنری در صفحات مطبوعات یک امر تصادفیست و یا یک ضرورت اجتماعی سیاسی در این مورد تبصره نمایید
جواب : یک امرضرورت اجتماعی سیاسی می باشد . زیرا فوتوهای هنری درمطبوعات تربیه زیبای انسان ها را درجامعه انجام داده وروی هم رفته دربسیاری ازصفحات انواع مطبوعات فوتوهای هنری به پیمانه وسیع وگسترده به چاب می رسد.
فوتو های هنری در صفحات مطبوعات به چند حالت و شکل به چاپ میرسد هرکدام آنرا مختصر بنویسید 22
جواب : به سه حالت به چاپ میرسد .
1 . حالت هنری خودرا حفظ می کند تحت عنوان فوتوکانکوربه چاپ میرسد .
2. فوتوهای هنری درمطبوعات بخش محدودرا احتواکرده است که این نوع عکس ها بدون متن درمطبوعات بچاب میرسد .
3. درمطبوعات به شکل یک ستون بکارمیرود که بیش از50 الی 60 فوتوی هنری کوچک باهم بدون نام و امضا عکاس بچاپ میرسد .
چگونه میتوان یک فوتوی هنری ژورنالیستی آفرید مراحل آنرا بنویسید 23
جواب : فوتوژورنالیستی که میخواهد فوتوی ژورنالیستی بی آفریند نخست ازهمه هدف قابل عکس برداری خودرامعین ساخته با تمرکزساختن افکارخویش وبادرنظرگیری خصوصیات ووظایف وسیله نشراتی مربوط به آفرینش فوتوی ژورنالیستی اقدام نموده است .
راجع به سرنوشت فوتو های ژورنالیستی بعد از چاپ آنها در صفحات مطبوعات مختصراً معلومات دهید 24 جواب : فوتوهای ژورنالیستی بعدازمردن دوباره زنده شده می توانند زنده گی خودراازسرمی گیردکه ازیک عکس ژورنالیستی به یک عکس هنری تبدیل می شود که جزتاریخ وفرهنگ مامی شود
فوتوهای واقعی ژورنالیستی هیچ وقت نمی میرند
فوتوهای مشهورژورنالستی بعدازمردن می تواند دوباره زنده شود وزنده گی خودرا ازسرآغازکند .
مثلاً عکس ویا فوتو امان الله خان
عوامل مختلف پیدایش و انکشاف فوتو ژورنالیزم را صرف نام ببرید 25
جواب عوامل مختلف درپیدایش وانکشاف فوتوژورنالیزم وجودداردکه عبارت ازعوامل تخنیکی وماشینی . عوامل ضرورت ونیازمندهای اجتماعی وعوامل فوتوگرفی درمطبوعات می باشد

عوامل تخنیکی و ماشینی پیدایش فوتو ژورنالیزم را مختصرا بنویسسید 26
ً
راجع به عوامل نیازمندیهای اجتماعی پیدایش فوتوژورنالیزم معلومات دهید 27
جواب : ازدیاد نفوس در شهرها به میان آمدن مطبوعات دیموکراسی ودوستداران نظام دموکراسی وغیره درمیان قرن های 19 الی 20 احتیاجات تصویری وتمثیلی را به وجود آورد .
بناً فوتوژورنالیزم به مثابه یک عنصررویایی به اثر ایجاب ضرورت واحتیا ج جاممه بمیان آمد .
بدون ضرورت تولید وجودندارد دانشمندان گفته اند .
استهلااک ومصرف است که ضرورت واحتیاج را به میان میاورد .



28 عوامل موثریت فوتوگرافی در مطبوعات را مختصرا بنویسید
جواب : باتوجه به یک عکس دریک روزنامه درک مفهوم آن بسیاربه زودی . سرعت درک راتیزترمی سازد وبه درستی ونادرستی آن را پیدامی کنیم . ارزش یک عکس به هزاران کلمه
خواننده رامثل یک شاهد عینی درجهان جلوه می دهد واحساس خواننده ویا بیننده را تحریک میافریند
وعکس به مثابه وسلیقه شده می تواند برای خواننده واضع بینانه مرفوع می سازد و نیازمندیهای خواننده را ازنظراطلاعاتی بصورت مستند ومثبت وواقعه بینانه مرفوع میسازد


29. اصطلاح فوتوگرافی صالونی چی معنی میدهد و متاثر از کدام مکتب نقاشی بوده در مورد تبصره نمایید
تصویر برداری از طرز زندگی طبقات حاکم

نقاشان سبک امپریوسیونیزم در نقاشی و ایماژنیزم در ادبیات را عقیده بر این بود که هنر نقاشی و ادبیات منحصر به طبقات حاکم در جامعه دانسته و بیشتر از سوژه های افسانوی در آثار خویش استفاده مینمودند. این شیوه تاثیرات خود را بالای فوتوگرافی نیز بجا گذاشته بود که این روش را بنام فوتوگرافی صالونی یاد مینمودند. قوانین فوتوگرافی صالونی، فوتوگرافی و هنر نقاشی را در خدمت اعیان و اشراف جامعه قرار میدهد که بیشتر سوژه های آنرا تخیل و افسانه تشکیل میدهد.
فوتو ژورنالیزم سبک اجتماعی چیست آنرا تعریف نمایید 30

فوتوگرافی سبک اجتماعی عبارت از انعکاس و ثبت واقعیت های عینی اجتماعی از طریق فوتوگرافی میباشد.
شش تن از عکاسان پیشگام سبک اجتماعی را نام ببرید 31

آتژه فرانسوی، جاکوب رایس آمریکایی، کاریک روسی، دیمیتروف روسی، میتیوبرید آمریکایی، نیکتن و ایوانوف و لویین خانین
سوژه ها و موضوعاتیکه پیشگامان عکاسی سبک اجتماعی در فوتوهایشان بکار برده اند را بنویسید 32

این عکاسان از طریق آثار فوتوگرافی خود زیاتر پرابلم های سیاسی و اجتماعی جامعه خویش را که معضله و یا واقعه مهم اجتماعی است انعکاس داده اند و توجه خود را بیشتر به فوتوگرافی اجتماعی مبذول داشته اند. ایشان از تم ها و موضوعات مانند صحنه های غیر جنگی، کار های شاقه و طاقت فرسا، فقر، مرگ و میر اطفال و مادران و امثال اینها تصویر برداری نمودند.
33. آیا سبک اجتماعی فوتو ژورنالیزم در کشور های غربی راه انکشاف خود را بصورت مستقیم طی کرده است و یا انکشاف انحرافی داشته است در این مورد تبصره نمائید .


سبک اجتماعی فوتوژورنالیزم در تمام کشور ها راه تکامل خویش را بصورت مستقیم طی نکرده و از نظر تعقیب اهداف و وظایف خویش به جهات دیگری مانند : مغشوش کردن اذهان عامه، نقص واخلاق اجتماعی به سوی پرنوگرافی (سکس) کشانیده شده است و در بسا جهات محتوا و جهات استتیکی را بخود گرفته است.


درک مشاهدوی از تصاویر فوتوگرافی را در صفحات مطبوعات و پرده تلویزیون مقایسه نمایید 34

درک مشاهده وی از انعکاس تصاویر فوتوگرافی خصوصیات ویژه خود را دارد. هر خواننده و شنونده هدف و معنی اطلاعات و اخبار تحریری و شفاهی را بطور تدریجی درک مینماید. در پرده تلویزیون و سینما تصاویر یکی پی دیگری می آیند و نا پدید میشوند و در جریان این حالت بیننده از مشاهده و تماشای این تصاویر یک تصور و درک معینی را گرفته و آنرا بخاطره و حافظه خود میسپارد. اما در فوتوژورنالیزم در مطبوعات ادواری توضیح و تصریح و درک عمیق از اطلاعات به کمک فوتوگرافی بگونه دیگری صورت میگیرد. ازین جاست که سرعت و فوریت درک مفهوم پدیده ها از مشاهده فوتوگرافی در ژورنالیزم و بخصوص در مطبوعات از اهمیت درجه اول برخوردار است.
در مورد خاصیت بصری و عملی (تمثیلی) فوتوها معلومات خود را بنویسید 35

تصاویر فوتوگرافی در مطبوعات به اصطلاح خاصیت بصری و عملی را دارا بوده که بیانگر سیما یا چهره خارجی یک شی و یا یک پدیده میباشد و علاوتاً هر فوتوهدف و معنای را در خود نهفته دارد که تمام خصوصیات آن بشکل یک واقعیت عینی ملاحظه گردیده و درک میشود. زمانیکه در پهلوی متن اخباری فوتوی پدیده یا فوتوی مربوط به موضوع گنجانیده میشود بصورت مادی و بصری نیز معلوماتی را در اختیار خواننده قرارمیدهد و ازینجاست که وحدت متقابل متن و فوتو در صفحه مطبوعات باعث درک هر چه بیشتر و فوری هدف پدیده و موضوع میگردد.
عکس یا فوتوگرافی را به اصطلاح یک سیستم باز توضیح نمایید 36

تصاویر فوتوگرافی به مشابه یک سیستم باز نه تنها در مکان بلکه در زمان معین نیز وجود دارد. فوتوگرافی در وجود زمان میتواند یک لحظه کوتاه را ثبت نماید و قسمتی از یک عمل را متوقف سازد که قابل اندیشیدن و فکر کردن باشد
راجع به خاصیت مستند بودن فوتو ها معلومات دهید 37
یکی دیگر از عمده ترین خصوصیات ویژه شیوه انعکاس واقعیت های عینی از طریق فوتوگرافی عبارت از مستند بودن آن میباشد. در جریان عکس برداری توسط عکاس با در نظر داشت و مراعات برخی از شرایط مخصوص تخنیکی، اشیاییکه همه واقعیت عینی اند در مقابل دید کمره در یک سطح ظاهر میگردند.
در برنامه عکس برداری یا پلان عکس برداری کدام عناصر شامل اند به ترتیب نام ببرید 38

انتخاب زاویه دید شی قابل عکس برداری، انتخاب و عیار نمودن نقطه فوکس، انتخاب بزرگ و کوچکی شی قابل عکس برداری بطور اعظمی، در نظر گرفتن روش و واضح بودن شی و خصوصیات رنگ آن، وقت و زمان عکس برداری و فشار دادن شطر وغیره

No comments: