Sunday, August 10, 2008

دوستان عزیز سلام! آرزومندم مطالب را که ما تا اکنون خدمت شما قرارداده ایم مورد توجه شما واقع شده باشد. مطلب پایین را دوست ما صادق سبا برگردان نموده و آنرا برای ما ارسال نمودند. چون تحصیلات دورهً لیسانس مرتبط به موقعیت که ما اکنون در آن قرارداریم میباشد لهذا خواستم این موضوع را در وبلاگ بگنجانم. در آرزوی نظریات نیک شما هستیم.



هفت اصل معتبر در رابطه تحصیلات دورۀ لیسانس
نوشته ارتور دبلیو چیکرانگ و زلدا اف. گمسن
برگردان صادق سبا



تحصیلایت موفقانۀ دوره لیسانس متعلق به فاکولته و تعهد خود محصل برای تفوق و برتری دارد


ولی چگونه محصلین و اعضای فاکولته میتوانند تحصیلات دورۀ لیسانس را در دانشگاه مورد نظر خود بهبود بخشند؟ بسیاری از دانشگاه ها همین سوال را مطرح می کنند. بخاطر اینکه بالای کار این نهاد ها تمرکز صورت گیرد، ما هفت اصل را که به اساس تحقیق علمی در رابطه به تدریس و آموزش در دانشگاه ها (کالج ها) و دانشگاه ها تهیه گردیده، اینک پیشکش مینمایم.

هفت اصل معتبر در تحصیلات دورۀ لیسانس:


1. تشویق تماس و ارتباط میان محصلین و فاکولته،
2. انکشاف روابط بالمثل و همکاری میان محصلین،
3. تشویق آموزش فعال محصلین،
4. ارائه نظریات سریع،
5. تاکید روی وقت،
6. گفتگو در مورد توقعات بلند، و
7. احترام به استعداد های گوناگون و طرق آموزش.


این هفت اصل منحیث رهنمود برای اعضای فاکولته، محصلین و کارمندان اداری در نظر گرفته شده است تا سبب بهبود روند تدریس و آموزش در مراجع ذیعلاقه گردد. این اصول هفت گانه مانند یک حس عام (قضاوت صحیح) بنظر میرسد و در واقع همین طور هم میباشد زیرا بسیاری از استادان و محصلین این اصول را تجربه نموده و ازسوی دیگر تحقیقاتی که درزمینه صورت گرفته است این اصول هفت گانه را تایید مینماید. این اصول هفت گانه بر مبنای 50 سال تحقیق پیرامون طرق تدریسی استادان و آموزش محصلین، چگونگی کارمشترک شاگردان با یک دیگر و اینکه چگونه فاکولته و محصلین با یک دیگر گفتگو و صحبت میکنند، متکی میباشد.
در موقعی که هر یک از این موارد به قدرت خود برقرار گردد و زمانیکه تمام این موارد یکجا عملی گردد، تاثیرات شان ضرب گردیده چندین برابر میشود. در کل این موارد شش قوای نیرومند را در عرصه آموزش و تحصیل احتوا می کنند:
· فعالیت،
· توقعات،
· همکاری،
· گفتگو/ عمل متقابل
· تنوع/ کثرت گرای، و

· مسئولیت.


این موارد معتبر به همان اندازه که برای پروگرام های مسلکی ارزش قایل است به عین اندازه بخش های علوم انسانی (علوم سبعه) نیز برایش مهم میباشد. این اصول برای قشر های مختلف محصلین مناسب میباشد، مانند: محصلین متمول، غریب، از نظر سنی بزرگتر، جوانتر، طبقه ذکور، اناث، و بالاخره محصلین خوب آماده و بدون آماده گی. ولی طرز تطبیق این اصول در نهاد های مختلف متفاوت و خیلی متعلق به محصلین و شرایط موجود در آنجا میباشد. در دنباله این بخش ما شیوه های مختلف این اصول را تشریح مینمایم که نهاد های مختلف در چندین سال اخیر ازآن استفاده نموده است. بر علاوه پیامد های نیرومند این اصول پیرامون طرز اداره نهادهای یاد شده نیز مختصراً مورد بحث قرار میگیرد.


در بخش تحصیلایت دوره لسانس ما اصول هفت گانۀ متذکره را در چگونگی تدریس استادان مورد توجه قرار میدهیم نه موضوع تدریس را، البته این را تصدیق می نمایم که شیوه تدریس (پیداگوژی) و محتوا از راه های مغلق و پچیده یک دیگرا تحت تاثیر قرار میدهند. ما همچنان آگاهی داریم که یک جوش خروش خیلی سالم در میان این بخشها وجود دارد. با جود این همه، موضوع که تدریس گردیده حد اقل از نظر اینکه چگونه تدریس و ارائه گردیده مهم میباشد. با توجه به تحقیقاتی که در عرصه تدریس و آموزش صورت گرفته در مقابل در عرصه نصاب تدریسی دانشگاه ها تحقیقات اندکی انجام شده است. از این لحاظ ما نمیتوانیم دراین مورد پیشنهادات مسولانۀ را در ارتباط به نصاب آموزشی تحصیلات دورۀ لسانس ارائه نمایم. در این زمینه به تحقیقات بیشتر نیاز است. فقط به همین اندازه گفته میتوانیم: تحصیلات دوره لسانس باید محصلین را آماده بسازد تا زندگی مدرن را درک و با آن بشکل عاقلانه برخورد نمایند. به جز از صنف درسی و دانشگاه جای دیگر برای آغاز اینکار بهترنیست؟ چه زمانی بهتر از همین وقت حاضر است؟

هفت اصل معتبر تحصیلات دورۀ لیسانس:


1. تشویق تماس و ارتباط میان فاکولته و محصلین:
تماس های مکرر فاکولته و محصل در داخل و خارج صنف های درسی یک از عوامل خیلی مهم تحرک و سهمگیری محصل میباشد. روابط با فاکولته محصل را کمک مینماید تا از زمان ناهنجار خود را بیرون و به کار و تلاش خود ادامه دهد. معرفت با یکتعداد از اعضای فاکولته تعهد فکری محصلین را بالابرده و ایشان را تشویق مینماید تا در باره ارزشها و پلان های آیندۀ خود شان فکر کنند.

2. انکشاف روابط بالمثل و همکاری میان محصلین:
آموزش زمانی توسعه میابد که به شکل گروپی تلاش صورت گیرد نسبت به اینکه مانند یک مسابقۀ تک نوازی/ تک خوانی باشد. آموزش خوب مانند کار خوب با تشریک مساعی و اجتماعی میباشد، نه رقابتی و مجزا. کار نمودن با دیگران اغلب باعث افزایش و سهمگیری در آموزش میشود. شریک سازی مفکوره های خود و پاسخ به واکنش های دیگران فکر نمودن را سریع و قوه درک را عمیق میسازد.

3. تشویق آموزش فعال محصلین:
آموزش یک ورزش تماشای نمیباشد. محصلین تنها بواسطه نشستن و شنیدن به استادان، به یاد سپردن وظایف درسی از قبل تعین شده و ارائه جوابات دروس را یاد نمیگیرند. آنها باید درمورد چیزی که می آموزند صحبت و گفتگو کنند، بنویسند و آنرا با تجربه های قبلی خود ارتباط داده در زنده گی روزه مره خود آنرا عملاً مورد استفاده قراردهند. ایشان موضوعات آموخته خود را جز خود شان باید بسازند.

4. ارائه نظریات سریع:
دانستن اینکه شما چی میدانید و یا نمی دانید هر دو روی آموزش شما متمرکز میباشد. محصلین به بازتاب نظریات مناسب در مورد کارکرد های شان نیاز دارند تا بتوانند از اموزه های خود منفعت حاصل نمایند. زمانیکه محصلین میخواهند شروع به ابراز نظر کنند ایشان به کمک ضرورت دارند تا دانش و شایستگی موجود را ارزیابی نمایند. در صنف ها شاگردان مکرراً به فرصت های عملی و دریافت پیشنهاد جهت بهبود شان نیاز دارند. در مواقع مختلف در دوران دانشگاه و در اخیر شاگردان به شانس های نیاز دارند تا آموخته های خود را انعکاس دهند، و چه چیز های را باید تا هنوز بیاموزند، و خود شان را چگونه ارزیابی کنند.


5. تاکید روی وقت:
وقت جمع انرژی مساوی آموزش میشود. هیچ کدام تعویضی برای وقت یا زمان کار وجود ندارد. آموختن اینکه چطور از وقت استفاده گردد برای محصلین و افراد شبیه آنها خیلی مهم است. محصلین برای مدیریت نمودن موثر وقت به کمک ضرورت دارند. تخصیص واقع بینانۀ وقت به معنای آموزش موثر برای محصلین و تدریس موثر و کارآمد برای فاکولته میباشد. یک نهاد توقعات زمانی را برای محصلین چگونه معین میسازد، فاکولته، کارمندان اداری و سایرکارمنان مسلکی میتوانند زمینۀ اجراات عالی را برای همه ایجاد کنند.

6. گفتگو و صحبت در مورد توقعات بلند:
توقع بیشتر داشته باشید و بیشتر بدست می آورید. توقعات بلندی برای همه حایز اهمیت میباشد—برای افرادی بخوبی آماده گی ندارند، برای آنانیکه مایل نیستند خود را بکار اندازند و برای افراد زرنگ و کاملاً متحرک. انتظار داشتن اجراات خوب از محصلین یک رسالت خودی میگردد درحالیکه استادان و نهاد ها توقعات بلند خودشان را میداشته باشند و در زمینه سعی و تلاش بیشتر می نمایند.

7. احترام به استعداد های گوناگون و طرق آموزش:
راه های وطرق زیادی برای آموزش و فراگیری موجود است. محصلین با استعداد ها و روش های مختلف آموزشی به دانشگاه راه میبابند. محصلین با استعداد در سالون سمینار شاید شست های شان تماماً در لابرتوار و استودیوی هنری مصروف باشد. محصلین باید فرصت های انعکاس استعداد و طرق بکاری گیری آنرا بی آموزند. بعداً انها باید از طریق شیوه های استفاده نمایند که به آسانی مسیر نمی گردد.
استادان و محصلین در بهبود تحصیلات دوره لیسان مسئولیت اساسی دارند. ولی ایشان به کمک زیاد نیاز دارند. افرادی که در راس کالج و دانشگاه های قراردارند توان به میان آوردن یک محیطی را دارند که حامی بهبود و پیشرفت تحصلایت عالی در افغانستان باشد.
این محیط باید دارای چه کیفیت های باشد؟
· یک حس قوی اهداف و مقاصد مشترک
· حمایت واقعی کارمندان اداری و افرادیکه هئیت مدیره فاکولته ها نسبت به آن اهداف و مقاصد مشترک.
· پالیسی های و طرز العمل های سازگار با اهداف مشترک.
· ادامه بررسی اینکه چقدر بخوبی این اهداف تحقق می یابد.
مدارک و شواهد خوبی مبنی بر ایجاد چنین محیطی دردست است. زمانی این امر تحقق می یابد که اعضای فاکولته و کارمندان اداری خودشان را منحیث آموزگاران تلقی خواهند نمود. منابع کافی بمنظور ایجاد فرصت ها برای اعضای فاکولته، کارمندان اداری و شاگردان بکار میرود تا اهداف و مقاصد مشترک شان را تجلیل و منعکس سازند. اعضای فاکولته کمک دریافت نموده و وقت مناسب را برای انکشاف فعالیت های مسلکی و تخصصی تخصیص میدهند. معیار استخدام و ترفیع اعضای فاکولته، کارمندان اداری و سایر کارمندان از مقاصد و اهداف اداره حمایت میکند. مشوره دهی حایز اهمیت میباشد. ریاست ها، پروگرام ها و صنوف بقدر کافی کوچک اند تا برای اعضای فاکولته و محصلین اجازه داشتن یک حس اجتماع، تجربه نمودن ارزش همکاری های شان و روبرو شدن با نتایج و پیامد های کوتاه شان را بدهند.
حمایت و نفوذ این منابع محیط سالم را برای پیشبرد تحصیلات دوره لسانس تشویق مینماید:
· تعین پالسی های سازگار با اصول تحصیلات دوره لسان،
· داشتن توقعات بلند اجراات نهادی های ذیربط.
· نگهداشتن حد اقل مقررات بیروکراتیک که مطابق حسابدهی عامه باشد،
· تخصیص وجوه مالی کافی برای پروگرام های جدید دوره لسانس و انکشاف مسلکی اعضای فاکولته، کارمندان اداری و سایر مامورین،
· تشویق بکارگماری گروپ های که کمتر از ایشان نماینده گی صورت گرفته، مانند: کارمندان اداری، اعضای فاکولته و متخصیصن بخش خدمات محصلین، و
· فراهم آوری حمایت از پروگرام ها، تسهیلات و مساعت های مالی لازم برای تحصیلات دوره معتبر دوره لسانس.


No comments: