Sunday, July 13, 2008

ارایۀ نظریات(Feedback)



ارایۀ نظریات(Feedback)





بیشترینه از مردم فکر میکنند که نظریات یا مثبت میباشند (کار مثبتی را که شخص انجام میدهد) و یا هم منفی میباشد (کار منفی را که شخص انجام میدهد).
در حقیقت یک نظر با کیفیت عالی همیشه مثبت است. این درواقع یک ارتباط دو جانبه است که به مقاصد ذیل انجام میشود:
عملی ساختن سلوک، فعالیت ها یا نتایج دلخواه. ارایۀ نظریات عبارت است از اینکه ما چگونه به دیگران میگوییم که کاری را که آنها انجام میدهند برای موفقیت متداوم آنها ارزشمند و مهم است.
اصلاح سلوک و رفتار نادرست با ارایۀ معلومات و بحث نمودن روی موضوع به طریقه ای که نحوۀ انجام دادن کار آنها را تغییر داده و موفقیت شانرا بیشتر سازیم.

برای اینکه یک شخص نظریات را بصورت درست بشنود و بفهمد، نظریات باید مفید و عاری از تهدید باشند. زمانیکه نظر خود را ارایه میکنید اوضاع را از عینک شاگرد ببینید.

اصول ارایۀ نظریات مؤثر

نظریات باید همیشه سازنده، و آمیخته با احترام بوده و هدف آن تقویت سلوک و رفتار دلخواه و تغییر سلوک غیرمطلوب باشد.

بعوض ارزیابی نمودن بهتر است توضیح دهید: قضاوت محصول نگرش شما به جهان میباشد که ممکن شخص دیگری به آن باور نباشد؛ درحالیکه توضیح دادن یک شیوۀ غیرجانبدارانه است و دیگران ضرورت رد نمودن آنرا احساس نمیکنند.
بالای چگونگی سلوک تمرکز کنید، نه بالای شخص: همیشه روی افغال اشخاص حرف بزنید، نه در مورد خصوصیات فردی یا شخصیت شان.
بالای طرز سلوک مشخص، ترجیحاً "همینجا و همین الان"، تمرکز کنید: کوشش کنید تا نظریات تان به موقع و مشخصاً در مورد طرز سلوک باشد.
بالای تجربۀ قابل لمس تمرکز کنید: گمانه زنی ها در مورد اینکه چرا یک شخص یک کار مشخص را انجام داد در اکثریت موارد غلط بوده میتوانند و میتوانند سبب بوجود آوردن حالت دفاعی گردند. بالای آنچه اتفاق افتاده تمرکز کنید.
بالای سلوکی تمرکز کنید که گیرنده در مورد آن چیزی کرده بتواند: برای جلوگیری از دلسردی بالای آنچه آنها تغییر داده میتوانند تمرکز کنید، نه بالای چیزهاییکه خارج از کنترول آنهاست.
نظریات محدود ارایه کنید: یک جلسه را با ارایۀ نظریات تان اضافه بار نسازید.
وقت ارایۀ نظریات باید درست تعیین شده باشد: نظریات معمولاً در اولین فرصت بعد از صدور یک سلوک یا رفتار بیشترین مؤثریت را داشته میباشند. ببینید که آیا نظریات بصورت دقیق پذیرفته شده اند یا خیر.



ستراتیژی های ارایۀ نظریات

در مورد همبرگر یا ساندویچ نظریات فکر کنید. نظریات سازندۀ ساندویچ (پرکنندۀ خالیگاه) میان دو بندل نظریات مثبت (نان). بطور مثال: "از طریقۀ که با تبصره های فلان اشتراک کننده برخورد نمودید خوشم آمد. کار تان بسیار هوشمندانه بود. با این حال کوشش کنید که از مسیر خارج نشوید و همیشه بالای نکات اصلی تمرکز کنید. فکر میکنم اختتامیۀ تان فوق العاده بود."

توجه کنید که در نظر فوق چگونه از استعمال کلمات "اما"، ". . . به هر حال" برای ربط دادن نظریات مثبت و سازنده اجتنناب گردیده است. این نوع سبک شنونده را آگاه میسازد که یک موضوع منفی آمدنیست. استفاده از جملات جداگانه را تمرین کنید.





این موضوع به همکاری محترم نعیم شهریار غرض مطالعه دانشجویان این رشته بزرگ تحصیلی فراهم گردیده است. نعیم شهریار دانشجوی سمستر دوم سال اول دانشکده ژورنالیزم بوده و در مونتاژ برنامه های خبری و تفریحی یکی از تلویزیون های پر بیننده خصوصی نیز همکاری دارد. نعیم شهریار یکی از دانشجویان میباشد که غرض آموزش مونتاژ به دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه لوند کشور سویدن سفر نموده است

No comments: